Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Bezwaar maken, in welke situatie kan dat?

Bent u het oneens met een beslissing? Of bent u op een andere manier ontevreden over ons? Bespreek dit dan vooral eerst met uw persoonlijk zaakbehandelaar. Of neem contact op met ons Serviceteam. Soms zorgt een gesprek ervoor dat bezwaar maken niet nodig is.

Bent u ontevreden of is iets onduidelijk?

Wilt u weten wat u kan doen? Doe de Bezwarencheck! Beantwoord een aantal vragen en check of u bezwaar moet maken of dat wij u op een andere manier kunnen helpen.

Bezwaar maken uitgelegd per situatie

Iedere situatie is anders. En soms is bezwaar maken niet mogelijk. Hieronder leest u per situatie hoe u bezwaar kunt maken. Of wat u kunt doen als bezwaar maken niet mogelijk is.

Beslistermijn UHT

Het is alleen mogelijk om bezwaar te maken tegen een beslissing die wij namen. Maar het kan natuurlijk zijn dat u ontevreden bent over onze beslistermijn. Bijvoorbeeld omdat het te lang duurt voordat wij een beslissing nemen. U kunt ons dan in gebreke stellen.

Beslissing over eerste toets

Bent u het oneens met de uitkomst van uw eerste toets? Bijvoorbeeld omdat u (nu) geen € 30.000 krijgt? Of omdat u vindt dat u recht hebt op een hoger bedrag dan € 30.000? Dan kunt u bezwaar maken.

U kunt er ook voor kiezen om eerst contact met ons op te nemen om de uitkomst van de eerste toets te bespreken. Tijdens dat gesprek geeft u misschien extra informatie waardoor u alsnog in aanmerking komt voor € 30.000. Ook hebt u na de eerste toets nog recht op een integrale beoordeling. Als u dat wilt.

Voorlopige beschikking integrale beoordeling

Het is alleen mogelijk om bezwaar te maken tegen de definitieve beschikking van de integrale beoordeling. Als u ontevreden bent over de voorlopige beschikking kunt u een zienswijze indienen. Een zienswijze is een moment waarop u samen met ons de voorlopige beschikking van uw integrale beoordeling bespreekt.

Definitieve beschikking integrale beoordeling

U kunt bezwaar maken tegen de definitieve beschikking van uw integrale beoordeling.

Let op: wilt u bezwaar maken omdat u meer schade hebt dan het bedrag dat u krijgt? Omdat u bijvoorbeeld extra kosten heeft door inkomensverlies of emotioneel leed? Dan kun u een verzoek om compensatie van aanvullende schade indienen.

Beslissing over uw werkelijke schade

U kunt bezwaar maken tegen een beslissing van UHT na advies van de Commissie Werkelijke Schade. Bijvoorbeeld als u vindt dat de aanvullende schadevergoeding niet genoeg is.

Kindregeling

De geldbedragen van de kindregeling staan in de Wet hersteloperatie toeslagen (herstelwet). Dit betekent dat de geldbedragen per leeftijdsgroep wettelijk zijn vastgelegd door de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Wij moeten ons houden aan deze geldbedragen. En mogen hier niet van afwijken. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met ons.

Ex-toeslagpartnerregeling

Het geldbedrag van de ex-toeslagpartner staat in de aanvullende Wet hersteloperatie toeslagen (herstelwet). Dit betekent dat het geldbedrag van € 10.000 wettelijk is vastgelegd door de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Wij moeten ons houden aan de hoogte van dit geldbedrag. En kunnen dit bedrag niet verhogen of verlagen in bezwaar. Heeft u meer schade dan € 10.000, maak dan gebruik van Hulp bij meer schade. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met ons.

Nabestaandenregeling overleden kind

Als u een nabestaande bent van een overleden kind en u de ontvanger bent van de regeling, dan krijgt u een erkenningsbrief en een geldbedrag. 

Hebt u een beschikking ontvangen waarin staat dat u geen recht hebt op de regeling? En hebt u vragen hierover? Neem dan contact op met uw contactpersoon. Wie uw contactpersoon is, vindt u onder het kopje 'Hebt u vragen?' onderaan de beschikking. Samen leest u de brief rustig door en u kunt alle vragen stellen die u hebt.

De geldbedragen van deze regeling staan in de Wet hersteloperatie toeslagen (herstelwet). Dit betekent dat de geldbedragen per leeftijdsgroep wettelijk zijn vastgelegd door de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Wij moeten ons houden aan deze geldbedragen. En mogen hier niet van afwijken. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met ons.

Bent u het niet eens met de afwijzing? En kan uw contactpersoon u niet helpen met uw vragen? Dan kunt u in bezwaar gaan.

Nabestaandenregeling overleden aanvrager kinderopvangtoeslag

Als nabestaande van de overleden aanvrager kinderopvangtoeslag kunt u bezwaar maken tegen de uitkomst van uw aanvraag. Lees hoe u bezwaar maakt.

Hieronder staat waar u bezwaar tegen kunt maken.

Geen ontvanger van de regeling?
Er kunnen 1 of meerdere ontvangers zijn van de regeling. Er wordt gekeken naar de situatie van de overleden aanvrager van de kinderopvangtoeslag op het moment van overlijden. Er is een volgorde voor de regeling:

  1. de toeslagpartner van de overleden ouder;
    Of als deze er niet is:
  2. het kind of de kinderen van de overleden ouder.

De volgorde van de regeling is vastgelegd in de Wet hersteloperatie toeslagen (herstelwet). Was er een toeslagpartner toen de ouder overleed? Dan is die persoon de ontvanger van de regeling. Is er geen toeslagpartner? Dan geldt deze regeling voor het kind of de kinderen. Bent u het niet eens dat wij u niet als de ontvanger van de regeling zien? Dan kunt u in bezwaar gaan.

Uitkomst integrale beoordeling
Blijkt uit de integrale beoordeling dat de overleden ouder niet gedupeerd was? Dan is er geen recht op de regeling voor nabestaanden. U kunt bezwaar maken als u toch vindt dat u recht hebt op de nabestaandenregeling.

Blijkt uit de integrale beoordeling dat de overleden aanvrager van de kinderopvangtoeslag gedupeerd was? En bent u als ontvanger van de regeling het niet eens met de uitkomst van de integrale beoordeling? Dan kunt u bezwaar maken.

Noodvoorziening

Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met ons. Bent u het niet eens met de beslissing op uw verzoek voor een Noodvoorziening?

De Noodvoorziening is een eenmalige gift aan ouders van maximaal € 750. Het bedrag kan ook lager zijn dan € 750 en is afhankelijk van uw situatie.

Te late aanmelding

Aanmelden bij UHT is niet meer mogelijk. U kon zich tot en met 31 december 2023 aanmelden voor herstel.
Was u niet in staat om u vóór 31 december 2023 bij ons te melden? Dan is het in uitzonderlijke situaties nog mogelijk om u aan te melden. Neem contact met ons op om uw situatie te bespreken.

Heeft u contact gehad en bent u het niet eens met de beslissing op uw verzoek voor aanmelding?

Ter informatie!  U kunt alleen bezwaar maken tegen een beschikking

Dat is een beslissing over uw situatie. U ziet dan in de brief het woord beschikking staan. Weet u niet zeker of uw brief een beschikking is? Neem dan contact op met het Serviceteam van UHT.

Behandeling van uw bezwaar

Wij ontvangen veel bezwaren. Elk bezwaar bekijken we zorgvuldig en dat kost vaak veel tijd. De gemiddelde wachttijd in bezwaar is meer dan een jaar en loopt op. Daarom heeft het kabinet besloten dat UHT vanaf 26 oktober 2023 niet meer elk bezwaar apart hoeft voor te leggen aan de Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC). Zo kunnen wij u beter en sneller helpen met uw bezwaar. In sommige situaties blijven bezwaren via de BAC lopen.

Meer informatie over Verandering in behandeling bezwaren

Advieslijnen BAC

UHT behandelt meer bezwaren zonder advies van de BAC. Bij de behandeling van uw bezwaar maken wij gebruik van de adviezen die de BAC al eerder heeft gegeven. Dit noemen wij advieslijnen. Meer informatie over de advieslijnen vindt u in het document Advieslijnen Bezwaarschiftenadviescommissie. Hebt u vragen over deze advieslijnen? Neemt u dan contact op met uw advocaat of gemachtigde.

Bezwaar maken in 7 stappen

Als er geen oplossing is, kunt u in bezwaar gaan. Bezwaar maken, hoe werkt het?


Deel deze pagina