Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Bezwaar maken, zo werkt het

Bent u het oneens met een beslissing? Of bent u op een andere manier ontevreden over ons? Bespreek dit dan vooral eerst met uw persoonlijk zaakbehandelaar. Of neem contact met op met ons Serviceteam. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Als er geen oplossing is, kunt u in bezwaar gaan. Op deze pagina leest u hoe u dit doet.

Let op!  Soms kunt u geen bezwaar maken

Of is er een andere oplossing. Lees meer over bezwaar maken per situatie.

Stap 1. Bezwaar maken

Bezwaartermijn

U hebt 16 weken om een bezwaar te maken tegen een beschikking. De 16 weken gaan in op de datum die staat op uw beschikking. Na 16 weken nemen we een bezwaar in principe niet meer in behandeling.

Er zijn uitzonderingen:

  • U hebt een beschikking ontvangen na 10 juli 2024. En in onze beschikking hebben wij niet gezet dat u binnen 16 weken bezwaar moet maken. Dan hebt u 1 jaar de tijd om uw bezwaar in te dienen na de datum op uw beschikking.
  • U hebt een beschikking ontvangen tussen 1 januari 2024 en 10 juli 2024. U hebt dan nog 1 jaar om uw bezwaar in te dienen na de datum op uw beschikking. Voorbeeld: U hebt op 14 februari 2024 een beschikking ontvangen. Dan moet uw bezwaar uiterlijk 14 februari 2025 zijn ingediend.

Hoe dient u een bezwaar in?

U kunt zelfstandig uw bezwaar indienen. Of u kunt een gemachtigde of een advocaat vragen u te helpen. Een gemachtigde kan iemand zijn die u vertrouwt. Een vriend of een familielid. Een advocaat is vaak gratis.

U dient zelf bezwaar in
  • U downloadt een bezwaarformulier. U legt hierin uit waar u het niet mee eens bent en waarom.
  • U ontvangt een ontvangstbevestiging. Als we nog informatie missen, dan sturen we u een verzuimbrief.
  • U wordt gebeld door UHT als u bezwaar maakt tegen de beschikking eerste toets. We bevestigen dat we het bezwaar hebben ontvangen en bespreken met u de vervolgstappen.
  • UHT stuurt uw ouderdossier toe. Dit kan enige tijd duren.
U machtigt iemand om voor u bezwaar te maken
  • Vul de gegevens van de persoon die bezwaar maakt voor u in op het machtigingsformulier .
  • Uw gemachtigde maakt voor u uw bezwaar
  • Uw gemachtigde legt hierin uit waar u het niet mee eens bent en waarom.
  • Uw gemachtigde ontvangt een ontvangstbevestiging. Als we nog informatie missen, dan sturen we een verzuimbrief.
  • UHT stuurt uw ouderdossier naar uw gemachtigde. Dit kan enige tijd duren.
U hebt een advocaat
  • Uw advocaat maakt bezwaar voor u.
  • Uw advocaat legt hierin uit waar u het niet mee eens bent en waarom.
  • Uw advocaat ontvangt een ontvangstbevestiging. Als we nog informatie missen, dan sturen we een verzuimbrief.
  • UHT stuurt uw ouderdossier naar uw advocaat. Dit kan enige tijd duren.

Ontvangstbevestiging

Binnen 10 werkdagen nadat wij uw bezwaar hebben ontvangen, krijgt u een brief van ons waarin staat dat wij uw bezwaar hebben ontvangen en hoe het verder gaat.

Soms hebben wij meer informatie nodig
  • Het komt soms voor dat wij informatie missen om uw bezwaar in behandeling te kunnen nemen.
  • Als dat zo is, dan sturen wij u een verzuimbrief waarin staat welke informatie wij missen en vragen wij u om deze informatie te sturen. U hebt hier 4 weken de tijd voor, vanaf de datum van die in brief staat.
  • Hebben wij na 4 weken nog geen informatie ontvangen? Dan sturen wij u een herinneringsbrief. U hebt dan nog  4 weken om de informatie te sturen.
    • Hebt u een beroep niet op tijd ingediend, en heeft een rechter ons een beslistermijn opgelegd? Dan sturen we geen herinneringsbrief.
  • Hebben wij na deze 4 weken de informatie nog niet ontvangen? Dan bellen wij u. Na dit telefoontje hebt u nog 2 werkdagen om de informatie te sturen. Als wij de informatie niet op tijd ontvangen, dan kunnen wij uw bezwaar niet behandelen.

Wat als u te laat een bezwaar indient?

Als u een bezwaar te laat indient, dan behandelen we dat bezwaar in principe niet. Hebt u een goede reden om een bezwaar later in te dienen? Dan behandelen wij uw bezwaar alsnog .

Ter informatie!  Pro-formabezwaar: als u meer tijd nodig hebt

Weet u nog niet om welke reden u bezwaar wilt maken? Of hebt u meer tijd nodig? Dan kunt u binnen 16 weken een pro-formabezwaar indienen. Bijvoorbeeld als u uw dossier nog niet hebt. U geeft dan aan dát u bezwaar maakt, maar nog niet precies wát het bezwaar is.

Doordat u een pro-formabezwaar indient, bent u op tijd met uw bezwaar. En hebt u de mogelijkheid om dit later aan te vullen. De aanvullende informatie levert u uiterlijk 4 weken na de datum van de brief waarin wij uw bezwaar bevestigen. Of 4 weken nadat u uw dossier hebt ontvangen. Een pro-formabezwaar dient u op dezelfde manier in als een ‘gewoon’ bezwaar met gronden. 
Lees hier hoe u bezwaar indient

Stap 2. Wachten tot u aan de beurt bent

U hebt een bezwaar ingediend. Wij moeten dan binnen een bepaalde termijn op uw bezwaar beslissen. Dit heet de beslistermijn op bezwaar. Deze staat in de wet. Onze beslistermijn op bezwaar is 6 tot 12 weken. We kunnen de beslistermijn nog verlengen met 6 weken als dat nodig is. Is er advies van de Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC) nodig? Dan is de beslistermijn nog 6 weken extra.

Bezwaar tegen:Beslistermijn UHTVerlenging beslistermijn (maximaal) 
Integrale beoordeling12 wekenMax. 6 weken
Kindregeling  6 wekenMax. 6 weken
Werkelijke schade  12 wekenMax. 6 weken
Eerste toets  6 weken Max. 6 weken

Ex-toeslagpartnerregeling
6 wekenMax. 6 weken
Regeling voor nabestaanden van kinderen van gedupeerde ouders  6 wekenMax. 6 weken
Regeling voor nabestaanden van overleden aanvragers6 wekenMax 6 weken    
Noodvoorziening  6 wekenMax 6 weken

 

Wat kan ik in de tussentijd doen?

Maak kopieën van de stukken die u inbrengt, zoals van het bezwaar en de beschikking waartegen u in bezwaar gaat. Als u het ouderdossier ontvangt staan deze bezwaarstukken ook in uw dossier of ze worden bij de behandeling van uw bezwaar toegevoegd, maar het is altijd fijn om de documenten ook zelf te hebben zonder dat u uw dossier ontvangt.

Als u tijdens het wachten vragen hebt, bel het Serviceteam. Hebt u problemen of acute nood? Ook dan kunt u het Serviceteam bellen.

U kunt ons in gebreke stellen

Wij moeten binnen een bepaalde tijd reageren op uw bezwaar. Doen wij dat niet? Dan kunt u, uw gemachtigde of uw advocaat ons in bepaalde situaties in gebreke stellen.

Stap 3. Uw bezwaar wordt in behandeling genomen

We kunnen uw bezwaar in behandeling nemen als uw gegevens compleet zijn.

De bezwaarbehandelaar bekijkt uw bezwaar en maakt een beschouwing. In de beschouwing staan uw redenen van bezwaar en het standpunt van UHT met een voorlopige conclusie. Daarna neemt de bezwaarbehandelaar contact met u of uw gemachtigde op.

Stap 4. Bezwaarbehandelaar neemt contact op

Intakegesprek

De bezwaarbehandelaar neemt telefonisch contact op voor een intakegesprek met u, uw gemachtigde of uw advocaat. De bezwaarbehandelaar bespreekt met u:

  • Uw dossier en beantwoordt uw vragen over de beschikking.
  • Of u een hoorgesprek wilt waarin u meer kunt vertellen over uw kant van het verhaal. En wanneer dit gesprek zou kunnen plaatsvinden. Het gesprek is niet verplicht.
  • Waar u het hoorgesprek wilt houden. Het kan bijvoorbeeld digitaal. Of we maken een afspraak op een (belasting)kantoor.
  • Of uw bezwaar wordt behandeld met of zonder een advies van de Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC). En of u interesse hebt in mediation, als u daarvoor in aanmerking komt.

Na het telefoongesprek maakt de bezwaarbehandelaar de beschouwing compleet en rondt deze af. Daarna wordt de beschouwing naar u, uw gemachtigde of uw advocaat gestuurd. Als u een hoorzitting hebt bij de BAC, sturen wij de BAC ook de beschouwing.

Mediation

Bent u erkend gedupeerde ouder en hebt u een bezwaar tegen een besluit op de integrale beoordeling ingediend en wordt u bijgestaan door een advocaat? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor mediation. Bij mediation gaat een onafhankelijk persoon (mediator) met u en UHT in gesprek om samen te zoeken naar oplossingen. Uw advocaat kan u ook meer informatie geven over mediation.
Meer over mediation

Met of zonder BAC?

De Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC) is een onafhankelijke commissie die UHT advies geeft over ingediende bezwaren.
UHT ontvangt veel bezwaren. Dat kost vaak veel tijd. We zetten de BAC daarom gericht in. Niet alle bezwaren hoeven we aan de BAC voor te leggen. Deze bezwaren mag UHT direct behandelen.
Lees welke bezwaren niet naar BAC gaan

Zonder BAC

Als uw bezwaar niet naar de BAC gaat, dan zal UHT uw bezwaar zelf behandelen en daarover met u in gesprek gaan. Hierdoor verloopt het bezwaarproces voor u sneller. Daarbij kijkt de bezwaarbehandelaar uiteraard goed naar uw bezwaar en de beslissing die wij namen. Hebben we een fout gemaakt bij de beslissing? Dan herstellen we de fout.
Bij de behandeling van uw bezwaar gebruiken wij adviezen die de BAC al eerder heeft gegeven. Is er een uitspraak over een bezwaar die lijkt op die van u, dan nemen we dat mee in ons besluit.
Meer over adviezen van BAC

Met BAC

Een behandeling met advies van de onafhankelijke Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC) duurt 6 weken langer.
De bezwaarbehandelaar van UHT bekijkt eerst uw dossier en de punten waar u het niet mee eens bent. Hij of zij controleert of alles inderdaad wel goed is gegaan. Uw bezwaar wordt voorgelegd aan de BAC. De BAC ontvangt uw dossier en de beschouwing op uw bezwaar van UHT. De BAC nodigt u uit voor een hoorzitting. Een hoorzitting bij de BAC is formeler dan een hoorgesprek met een bezwaarbehandelaar van UHT. U ontvangt na de hoorzitting een onafhankelijk advies over uw bezwaar.
Meer over de werkwijze van BAC

Stap 5. U ontvangt de beschouwing

U, uw gemachtigde of uw advocaat ontvangt de beschouwing op uw bezwaar digitaal.
In de beschouwing geeft de behandelaar een analyse van uw bezwaargronden. Hierin staat het voorlopige standpunt van UHT. Dit kan nog wijzigen na het hoorgesprek.
Met deze beschouwing kunt u zich voorbereiden op het hoorgesprek.

Ter informatie!  In deze situaties krijgt u geen beschouwing

Gaat uw bezwaar over de kindregeling, ex-toeslagpartnerregeling of regeling voor nabestaanden van kinderen van gedupeerde ouders en nabestaanden van overleden aanvragers? Dan ontvangt u geen beschouwing. De geldbedragen die UHT toekent bij deze regelingen zijn wettelijk vastgesteld; UHT kan hier niets aan veranderen.

 Stap 6. U wordt uitgenodigd voor een hoorgesprek

Als u een hoorgesprek wilt, hebt u dat aangegeven in het telefoongesprek (intakegesprek) met de bezwaarbehandelaar.
In het hoorgesprek kunt u uw kant van het verhaal nog eens vertellen. U kunt argumenten geven over de punten waar nog twijfels zijn. Loopt uw bezwaar via de BAC, dan krijgt u uitnodiging voor een hoorzitting.

Wanneer vindt het gesprek plaats?
  • De bezwaarbehandelaar belt u om samen met u een datum en een tijdstip te bepalen voor het hoorgesprek.
  • Wij bellen u 3 x. Als het niet lukt om u te bereiken, dan sturen wij u een brief met informatie over het hoorgesprek (locatie, datum en tijd).
  • Als u niet op deze datum kan, dan maken we een nieuwe afspraak voor het hoorgesprek.
  • Dit nieuwe hoorgesprek moet plaatsvinden binnen 4 weken na dagtekening van de brief of binnen 2 weken na het geplande hoorgesprek.
  • Het hoorgesprek kan daarna nog 1 x met 4 weken worden uitgesteld. Dit kan niet als u een beroep-niet-tijdig-beslissen hebt ingediend.
Het gesprek zelf

U gaat in gesprek met uw bezwaarbehandelaar. Samen met uw gemachtigde of advocaat als u die hebt. U mag ook iemand anders meenemen als u dat prettig vindt.
Bij het gesprek zit iemand van UHT die een verslag van het gesprek maakt. U krijgt dit verslag opgestuurd met de beslissing op bezwaar.

U kunt tijdens het gesprek argumenten geven over de punten waar nog twijfels over zijn. Tijdens het gesprek luistert de bezwaarbehandelaar naar uw argumenten. U kunt tijdens het hoorgesprek vragen stellen. Ook kan de bezwaarbehandelaar u nog aanvullende vragen stellen.

Bent u niet aanwezig bij het hoorgesprek?

Gaat u niet naar het gesprek en hebt u hier geen goede reden voor? Dan kunnen wij het bezwaar zonder hoorgesprek afhandelen. Hebt u een goede reden? Dan maken wij samen met u een nieuwe afspraak. Dit gesprek moet dan binnen 4 weken plaatsvinden. Hebt u een beroep-niet-tijdig-beslissen ingediend, dan moet het gesprek binnen twee weken plaatsvinden.

Hoe gaat een hoorzitting bij de BAC?

U, uw gemachtigde of uw advocaat ontvangt per brief een uitnodiging voor een hoorzitting bij de BAC. Het gesprek zal plaatsvinden in Utrecht.

In Utrecht wordt u ontvangen door een gastvrouw. Samen met uw gemachtigde of uw advocaat als u die hebt. U mag ook iemand anders meenemen als u dat prettig vindt.

Een aantal medewerkers van de BAC begeleiden de zitting. Zij zullen vragen stellen aan u en daar mag u op reageren. Dit gaat over de punten waar nog twijfel over is.

Er zijn ook medewerkers van UHT aanwezig. Zij luisteren ook naar uw argumenten. De BAC zal ook vragen stellen aan UHT.

Na de hoorzitting geeft de BAC een schriftelijk advies aan UHT.  In het advies staat of de BAC het met u eens is of met het standpunt van UHT. UHT is niet verplicht dat advies op te volgen. UHT neemt op basis van het advies van de BAC een beslissing op het bezwaar. UHT wijkt alleen van het advies van de BAC af als zij daar een goede reden voor heeft.

Stap 7. Wij nemen een besluit

Na het hoorgesprek ontvangt u, uw gemachtigde of uw advocaat een brief met de beslissing op het bezwaar. De brief ontvangt u aangetekend per post en op verzoek digitaal.

In de brief staat waarom u gelijk hebt of niet en welke gevolgen dit heeft. Bijvoorbeeld of u recht hebt op meer compensatie. Bij de brief zit ook een verslag van het hoorgesprek. U kunt dan teruglezen wat er is besproken.

Als u een hoorzitting met de BAC hebt gehad, ontvangt u ook het advies van de BAC.

Hebt u vragen?

Hebt u nog vragen over de beslissing? Dan kunt u, uw gemachtigde of uw advocaat altijd bellen of mailen met uw bezwaarbehandelaar. Die kan u nog een keer uitleggen welke beslissing is genomen. En waarom deze beslissing is genomen.

U kunt in beroep gaan

U bent het niet eens met de beslissing op uw bezwaar? Dan kunt u kiezen om in beroep te gaan. Dan vraagt u de rechter om naar uw zaak te kijken. Die kijkt dan of de gemaakte beslissingen volgens de regels in de wet zijn gegaan.

Soms is in beroep gaan niet nodig. Dan komen we er samen uit. Neem contact op met uw bezwaarbehandelaar om te kijken wat mogelijk is.

Deel deze pagina