Ouders die nu in het buitenland wonen
Woont u nu in het buitenland, maar hebt u in Nederland kinderopvangtoeslag gekregen? En is die kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019 en weet u niet waarom? Dan hebt u net als ouders in Nederland recht op ondersteuning en hulp. Maar sommige dingen gaan net een beetje anders als u in het buitenland woont.
Woont u in Caribisch Nederland?
Lees dan de informatie op de pagina Gedupeerde ouders in Caribisch Nederland.
Waar kan ik terecht voor hulp en ondersteuning?
Gedupeerde ouders in Nederland kunnen contact opnemen met de gemeente waar zij wonen voor hulp en ondersteuning. Dat is voor u als ouder in het buitenland niet mogelijk. U wordt geholpen door het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB). De externe organisatie Radar geeft invulling aan het OTB. Als u voor 31 december 2021 in het buitenland bent gaan wonen, helpt en ondersteunt het OTB u bij al uw vragen over het herstel. Denk hierbij aan vragen over gezin, financiën, werk en inkomen, wonen en zorg. De hulp en ondersteuning is bedoeld om uw leven weer op de rit te krijgen.
Eerst telefoon van ons Serviceteam
Voordat het OTB u in het buitenland kan ondersteunen, belt ons Serviceteam Herstel Toeslagen met u. U wordt hiervoor gebeld omdat UHT uw gegevens niet zonder uw toestemming mag delen. Tijdens het telefoongesprek legt het Serviceteam Herstel Toeslagen ook uit welke gegevens ze wil delen met het OTB. Pas als u akkoord gaat, deelt UHT de gegevens. Het OTB neemt daarna contact met u op.
Geeft u geen goedkeuring om uw gegevens te delen met het OTB? Dan kan en mag het OTB geen contact met u opnemen. Dat betekent dat zij u dan niet verder kunnen helpen met uw vragen over bijvoorbeeld werk of zorg.
Acuut hulp nodig vanuit het buitenland?
Hebt u acute financiële problemen door de kinderopvangtoeslag? Kunt u bijvoorbeeld uw dagelijkse boodschappen niet meer betalen? Dan kijken wij altijd hoe wij u snel kunnen helpen. Het gaat daarbij om een klein bedrag, waarmee u op korte termijn geholpen bent. Het maakt hierbij niet uit waar u nu woont. Wel kan het zijn dat het geld langer onderweg is dan bij iemand die in Nederland woont.
Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?
Soms komt post naar het buitenland niet aan, of het loopt ernstige vertraging op. Wij kunnen u belangrijke stukken ook digitaal sturen. Daar hebt u een Digid voor nodig. Deze kunt u ook vanuit het buitenland aanvragen. Daar hebt u wel uw Burgerservicenummer (BSN) voor nodig.
Ik woon in het buitenland. Betalen jullie ook uit op een niet-Nederlands bankrekeningnummer?
Ja, dat is mogelijk. U moet dit rekeningnummer wel eerst aan ons doorgeven via uw persoonlijke zaakbehandelaar of via het Serviceteam. Nadat we het geld overboeken, staat het geld meestal binnen enkele dagen op uw niet-Nederlandse bankrekening.
In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat de betaling wordt tegengehouden door uw bank. Dit heeft te maken met de internationale regels over het overboeken van grote bedragen en de wetgeving van het land waar uw bank zich bevindt.
Loopt u tegen problemen aan bij een uitbetaling van ons? Krijgt u bijvoorbeeld bericht van uw bank dat de betaling niet is goedgekeurd? Neem dan contact met uw persoonlijke zaakbehandelaar van Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) op. Of bel met het Serviceteam van UHT op 0800 – 2 358 358 (gratis).
Welke hulp bij schulden is er voor ouders in het buitenland?
Net zoals bij ouders in Nederland maken we hierbij een onderscheid tussen schulden bij de overheid en schulden bij bedrijven. Als u gedupeerd bent, dan schelden Nederlandse overheidsorganisaties uw schulden van voor 1 januari 2021 zoveel mogelijk kwijt. Ook als u nu in het buitenland woont. Het gaat om schulden bij organisaties zoals Dienst Toeslagen, de Belastingdienst en UWV.
Hebt u schulden bij een buitenlandse overheid die zijn ontstaan voor 1 januari 2021? Met deze organisaties delen we uw gegevens niet. Daarom moet u deze schulden zelf doorgeven aan Loket Private Schulden van SBN. Dit kan tot 6 maanden nadat vaststaat dat u gedupeerd bent. SBN betaalt deze schulden dan rechtstreeks af bij deze organisaties.
Hebt u schulden bij bedrijven in het buitenland en zijn deze ontstaan voor 1 juni 2021? Ook deze schulden kunt u doorgeven aan SBN. Houd er wel rekening mee dat SBN de schuld altijd moet controleren bij de schuldeiser. Bij schuldeisers in het buitenland duurt het vaak langer voordat dit lukt. Het Ondersteuningsteam Buitenland kan u helpen bij het opstellen van een schuldenlijst en het doorgeven van deze lijst aan SBN.
De pauzeknop geldt niet voor buitenlandse schuldeisers. Als u schulden hebt in het buitenland kan de schuldeiser u blijven dwingen om deze schulden te betalen.
Als ik in het buitenland woon, kan ik dan ook gratis hulp van een advocaat krijgen?
Er is een regeling voor gratis hulp van een advocaat (rechtsbijstand) voor gedupeerde ouders. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. U kunt hiervan gebruik maken als u dat wilt. Het maakt niet uit of u in of buiten Nederland woont. Of welke nationaliteit u hebt. Wel is het zo dat u via de regeling een advocaat in Nederland krijgt. Dus geen advocaat buiten Nederland.
Had u al een eigen advocaat vóór 15 maart 2021? Dan kunt u die houden. Om gratis rechtsbijstand te geven moet uw advocaat wel ‘toegevoegd’ worden door de Raad voor Rechtsbijstand. Dat betekent dat uw advocaat meedoet aan de regeling. En dat de advocaat het geld dat u al hebt betaald aan u terugbetaalt.
Hoe lang moet ik in het buitenland wonen om in aanmerking te komen voor steun door het Ondersteuningsteam Buitenland?
U kunt alleen ondersteuning krijgen van het OTB als u tussen 2005 en 2019 kinderopvangtoeslag hebt gekregen en voor 31 december 2021 in het buitenland bent gaan wonen.
Ik wil terug naar Nederland verhuizen. Kan dat?
Misschien wilt u straks – als onderdeel van een nieuwe start – terugverhuizen naar Nederland. Als u deze wens hebt, kunt u dat straks doorgeven aan het team dat ouders in het buitenland gaat ondersteunen. Ze kijken dan samen met u welke stappen er nodig zijn.
Wilt u verhuizen naar Nederland, maar is uw herbeoordeling nog niet klaar? Dan is het belangrijk dat u, uw partner en/of uw kinderen niet zomaar naar Nederland terugkomen. Er moet dan eerst een aantal zaken worden geregeld, samen met andere instanties.
De woningnood in Nederland is groot. Het is daarom belangrijk dat u niet zonder zicht op huisvesting terugkeert naar Nederland.
Wat als ik niet goed Nederlands spreek?
Iemand anders machtigen
U mag iemand anders vragen om namens u contact met ons te hebben. Dat heet ‘machtigen’. Misschien kent u iemand die wél goed Nederlands spreekt en die u wil helpen. Het is belangrijk dat u deze persoon vertrouwt.
Machtigen gaat zo: als u zich aanmeldt krijgt u een bevestigingsbrief. Daarbij zit een formulier om iemand te machtigen. Vul op het formulier de naam en contactgegevens in van de persoon die u machtigt en stuur het aan ons op. Wij nemen vanaf dat moment contact op met uw gemachtigde.
Een persoonlijk zaakbehandelaar die uw taal spreekt
Zodra wij uw situatie verder gaan uitzoeken krijgt u een persoonlijk zaakbehandelaar. Dat is uw contactpersoon bij de herstelorganisatie. Als de persoonlijk zaakbehandelaar merkt dat u niet goed Nederlands spreekt, kan hij vragen of er een collega is die uw taal wel spreekt. Wij kunnen niet beloven dat het altijd lukt om zo iemand te vinden. Dat hangt ervan af of er op dat moment een persoonlijk zaakbehandelaar beschikbaar is, die uw taal spreekt.
Een tolk
Als het nodig is schakelen wij een tolk in om de gesprekken tussen u en uw persoonlijk zaakbehandelaar te vertalen. Dat kan ook als u telefonisch met uw persoonlijk zaakbehandelaar spreekt. U hoeft daarvoor niet te betalen.
Onze website in andere talen
Een deel van de informatie op deze website is ook in het Engels beschikbaar, op onze Engelse website.
Leest u liever in een andere taal, maakt u dan gebruik van online vertaaldiensten zoals bijvoorbeeld Google Translate.