Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Ex-toeslagpartnerregeling: veelgestelde vragen

Lees hier de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Voldoe ik aan de voorwaarden van de ex-toeslagpartnerregeling?

De regeling is bedoeld voor ex-toeslagpartners die voldoen aan de voorwaarden 1 en 2 en voorwaarde 3a of 3b.

  1. U hebt niet eerder een compensatie uit een herstelregeling voor de kinderopvangtoeslag gekregen (Catshuisregeling, compensatieregeling, hardheidsregeling, opzet/grove schuld tegemoetkoming).
  2. U en de erkend gedupeerde waren al uit elkaar voordat de erkend gedupeerde de compensatie kreeg.
  3. U voldoet ook een van de onderstaande voorwaarden. Namelijk voorwaarde a of voorwaarde b:
    a. U was toeslagpartner in een jaar waarin u en uw toeslagpartner gedupeerd werden. En de kinderopvangtoeslag werd toen aangevraagd voor uw (pleeg)kinderen.
    b. U was toeslagpartner toen wij de beschikking stuurden waarmee wij de toeslagaanvrager dupeerden. En u was na die beschikking nog minimaal 1 jaar toeslagpartner.

U kunt de compensatie van de ex-toeslagpartnerregeling maar 1 keer ontvangen.

U kunt ook een aantal vragen beantwoorden om er achter te komen of deze regeling voor u is bedoeld.

Hoe kan ik mij aanmelden?

Ex-toeslagpartners waarvan wij denken dat ze in aanmerking komen voor de regeling ontvangen vanzelf een aanmeldbrief. Deze versturen wij vanaf september 2023. Bij de brief zit een formulier. Daar kunt u zich mee aanmelden.

De meeste gegevens zijn al ingevuld. Controleer uw gegevens. Kruis de keuze van uw wensen aan. Zet daarna uw handtekening. En verstuur het formulier in de envelop die is meegestuurd.

Nadat u zich hebt aangemeld ontvangt u binnen 4 weken via de post een bevestiging van uw aanmelding.
Wij kijken of u in aanmerking komt voor de regeling.

Het versturen van de aanmeldbrieven doen we in groepen en vanaf september 2023. We kunnen niet alle brieven in 1 keer versturen.

Hebt u geen brief ontvangen? Aanmeldbrieven worden verstuurd vanaf september 2023. We sturen brieven in groepen. Daardoor kunnen we iedereen die een aanmeldbrief heeft ontvangen goed helpen. Na januari 2024 kunt u op deze website lezen wat u kunt doen als u dan nog geen brief hebt ontvangen.

Tot wanneer kan ik me aanmelden?

Ontvangt u van ons een aanmeldbrief vóór 1 januari 2024? Dan kunt u zich aanmelden tot 1 juli 2024.
Ontvangt u een aanmeldbrief op of na 1 januari 2024? Dan kunt u zich aanmelden tot 6 maanden na de datum van de aanmeldbrief.
Hebt u geen aanmeldbrief ontvangen? Vanaf januari 2024 leest u op de website hoe u zich kunt aanmelden.

Hoe ziet de planning eruit?

Ex-toeslagpartners voor wie deze regeling is bedoeld, zijn bij ons bekend. Vanaf september 2023 kunnen zij een aanmeldbrief ontvangen.

  • Hebt u een brief ontvangen? Dan kunt u zich aanmelden voor de regeling.
  • U ontvangt binnen 4 weken een bevestiging van uw aanmelding.
  • Wij beoordelen dan of u recht hebt op de regeling.
  • Binnen maximaal 6 maanden na de ontvangstbevestiging van uw aanmelding ontvangt u een brief (beschikking).
  • Staat in deze brief dat u recht hebt op hulp en geld? Dan ontvangt u binnen 6 weken geld op uw rekening.

Wilt u zichzelf aanmelden? Vanaf januari 2024 staat op de website hoe dat werkt.

Hoe ziet de regeling eruit?

Hebt u een brief (beschikking) ontvangen waarin staat dat u recht hebt op de ex-toeslagpartnerregeling, dan hebt u recht op geld en hulp:

Hoe is het bedrag van € 10.000 tot stand gekomen?

Er is veel mis gegaan bij de kinderopvangtoeslag. Vanuit de herstelregeling kinderopvangtoeslag ontvangen gedupeerden € 30.000. Dit bedrag is voor het gehele gezin zoals het was toen de problemen met de kinderopvangtoeslag begonnen.

We zien dat deze compensatie niet altijd gedeeld wordt als de relatie met de toeslagpartner is beëindigd. Ex-toeslagpartners zitten daardoor soms ook in grote problemen. Het kabinet wil ook hen de mogelijkheid geven een nieuwe stap te maken.

Er is gekozen voor een bedrag van € 10.000 om het verschil niet te groot te maken met ouders die wel bij elkaar zijn gebleven. De verwachting is dat het bedrag voldoende is om een nieuwe stap te maken.

Het is ook bedoeld als erkenning voor het verdriet en leed dat u hebt gehad.
Hebt u meer schade dan het bedrag van € 10.000, dan is daar hulp voor.

Wanneer krijg ik het bedrag van € 10.000?

Na uw aanmelding gaan we kijken of de regeling voor u is bedoeld. U ontvangt daarover een brief (beschikking). Hierin staat of u aan de voorwaarden voldoet voor de regeling. Als dat zo is, dan ontvangt u binnen 6 weken geld op de rekening die bij ons bekend is.
Wilt u uw geld op een andere rekening? Dan hebt u tot 3 weken na ontvangst van de brief (beschikking) de tijd om uw rekeningnummer te veranderen. U kunt ook doorgeven dat u het geld later wilt als u bijvoorbeeld schulden hebt en deze eerst wilt oplossen.

Uw rekening wijzigen kan via Mijn Belastingdienst. Inloggen doet u via DigiD. Let op dat deze wijziging geldt voor alle belastingen en toeslagen in de toekomst. U kunt, als u dat wilt, het rekeningnummer weer wijzigen na ontvangst van het bedrag.

Wat als de ex-toeslagpartner of aanvrager is overleden?

Is de aanvrager overleden, dan komt u mogelijk in aanmerking voor de ex-toeslagpartnerregeling. Meldt u aan, dan kunnen wij beoordelen of u aan de voorwaarden van de regeling voldoet. Vanaf januari 2024 leest u op de website hoe dat werkt.

Is de ex-toeslagpartner overleden? Hiervoor is geen regeling ontwikkeld.

Komen mijn (pleeg)kinderen nu ook in aanmerking voor de kindregeling?

Hebt u kinderen die geboren zijn, of pleegkind zijn geworden, voordat u toeslagpartner werd van de gedupeerde aanvrager? Als de kinderen op 01-01-2005 jonger waren dan 21 jaar, of als ze zijn geboren na 01-01-2005 hebben zij mogelijk recht op de kindregeling.

Wordt mijn ex-toeslagpartner geïnformeerd dat ik in aanmerking kom voor de ex-toeslagpartnerregeling?

Nee, uw ex-toeslagpartner (toeslagaanvrager) wordt niet geïnformeerd dat u mogelijk in aanmerking komt voor de ex-toeslagpartnerregeling.

Mijn vraag staat er niet tussen.

Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op en stel uw vraag. We helpen u graag verder.

We doen ons best om zo compleet mogelijk te zijn en uitleg te geven voor de meest voorkomende situaties. Het kan zijn dat uw situatie anders is en dat het antwoord dat u zoekt hier niet bij staat. Stel uw vraag dan in de chat of bel ons.

Deel deze pagina

Op deze pagina