Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Klacht indienen

Als u ontevreden bent over de manier waarop wij uw zaak behandelen, neem dan contact met ons op. Dan kijken wij wat we daaraan kunnen doen. Wij proberen er zo goed mogelijk met u uit te komen.

Hebt u een persoonlijk zaakbehandelaar? Hij of zij kan op veel vragen antwoord geven. Ook kunt u voor vragen contact opnemen met ons Serviceteam Herstel Toeslagen.

Hieronder leest u hoe u een klacht kunt indienen.

Stap 1. Ik meld mijn klacht bij UHT

Dit kan op de volgende manieren:

Telefonisch

Bel het Serviceteam Herstel Toeslagen op 0800 2 358 358 (gratis). Voor klachten kunt u bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Via het digitale klachtenformulier

Het digitale klachtenformulier is een formulier van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane samen. De klacht die u via dit formulier indient wordt behandeld door een klachtbehandelaar van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).

Hoe werkt het?

  • Log in met uw DigiD
  • Beschrijf uw klacht
  • Bij organisatieonderdeel kiest u ‘Toeslagen’
  • Kies ‘ja’ bij de vraag of uw klacht over de afhandeling van de problemen met de kinderopvangtoeslag gaat
  • Voeg eventueel brieven of documenten bij als bewijs
  • Als u wilt dat wij met iemand anders contact opnemen over uw klacht, vul dan in wie uw gemachtigde is
  • Vul het formulier verder in
  • Controleer aan het einde of u alles goed hebt ingevuld
  • Klik op verzenden

Lees verderop op deze pagina hoe UHT met uw klacht omgaat. De klachtbehandeling door UHT kan afwijken van de klachtbehandeling door de Belastingdienst.

Via het (papieren) klachtenformulier

Open het klachtenformulier (111,98 kB, pdf). U kunt dit formulier op de computer invullen en opslaan. U kunt het niet digitaal naar ons sturen. Print daarom het formulier en verstuur het per post. Het adres staat op het formulier.

Via een brief

U kunt ook zelf een brief schrijven. Zet in uw brief de volgende punten:

  • uw naam
  • uw adres
  • uw telefoonnummer
  • de datum waarop u de klacht verstuurt
  • uw klacht: vertel zo duidelijk mogelijk wát er misging, wanneer dat gebeurde en met wie u hebt gesproken. Het is niet erg als u de naam niet meer weet. Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Maak daar dan kopieën van en stuur die mee. Stuur géén originele documenten mee, want u krijgt ze niet terug.

U stuurt uw brief naar:
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen
de directeur
Postbus 4550
6401 JC Heerlen

Stap 2. Een klachtbehandelaar neemt contact met mij op

Nadat wij uw klacht hebben ontvangen neemt de klachtbehandelaar contact met u op. Als u wilt kunt u uw klacht nog extra toelichten.

De klachtbehandelaar houdt u op de hoogte van de afhandeling van uw klacht.

Stap 3. UHT behandelt mijn klacht

Als u en de klachtbehandelaar er samen uitkomen, dan wordt de klacht ‘informeel’ afgehandeld. Dat betekent dat de klachtbehandelaar u belt en dat u een bericht krijgt met de afspraken die u samen hebt gemaakt. Bent u het er toch niet mee eens, dan kunt u hier altijd op reageren.

Bent u niet tevreden over de informele afhandeling? Of wilt u niet dat wij uw klacht op deze manier afhandelen? Dan behandelen wij uw klacht ‘formeel’. U krijgt dan een brief waarin staat wat de volgende stappen zijn bij de behandeling van uw klacht. Daarbij mag u natuurlijk ook zelf informatie geven en zeggen wat u ervan vindt.

Als u klacht is afgehandeld dan kunt u daarvan een bevestiging krijgen via e-mail.

Ter informatie!  U kunt ook elders terecht

Als u dat wilt, kunt u met uw klacht ook naar andere organisaties. Bijvoorbeeld de nationale ombudsman, de staatssecretaris van Financiën of de minister van Financiën.

Verder lezen

Deel deze pagina