Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Ouders die nu in het buitenland wonen

Woont u nu in het buitenland, maar hebt u in Nederland kinderopvangtoeslag gekregen? En is die kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019 en weet u niet waarom? Dan hebt u net als ouders in Nederland misschien recht op ondersteuning en hulp. Maar sommige dingen gaan net een beetje anders als u in het buitenland woont.

Ter informatie!  Woont u in Caribisch Nederland?

Lees dan de informatie op de pagina Gedupeerde ouders in Caribisch Nederland.

Waar kan ik terecht voor hulp en ondersteuning?

Als u gedupeerde ouder bent en in het buitenland woont, hebt u recht op hulp als u voor 31 december 2021 in het buitenland bent gaan wonen. U hebt ook recht op financiële compensatie, net als gedupeerde ouders in Nederland. Gedupeerde ouders in Nederland kunnen contact opnemen met de gemeente waar zij wonen voor hulp en ondersteuning. Dat is voor u als ouder in het buitenland niet mogelijk. U wordt geholpen door het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB). De externe organisatie Radar geeft invulling aan het OTB.

Hoe kom ik in contact met het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB)?

Gedupeerde ouders in het buitenland hebben contact met een persoonlijk zaakbehandelaar. Als u in aanmerking komt voor hulp van OTB, zal uw persoonlijk zaakbehandelaar vragen of UHT uw gegevens mag delen. UHT mag niet zonder uw toestemming uw gegevens delen. Tijdens dit gesprek legt uw persoonlijk zaakbehandelaar uit welke gegevens ze wil delen met het OTB. Pas als u akkoord gaat, deelt UHT de gegevens. Het OTB neemt daarna contact met u op.

Geeft u geen goedkeuring om uw gegevens te delen met het OTB? Dan kan en mag het OTB geen contact met u opnemen. Dat betekent dat zij u dan niet verder kunnen helpen met uw vragen over bijvoorbeeld werk of zorg.

Welke hulp is er?

Als u voor 31 december 2021 in het buitenland bent gaan wonen, kan het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB) u helpen met vragen over:
• Gezin en opvoeding
• Financiën (budgetbeheer)
• Wonen
• Gezondheid
• Werk en inkomen

Wilt u terugkeren naar Nederland, dan kan het OTB mogelijk hulp en ondersteuning bieden, zoals vergoeding van reiskosten en verhuiskosten. Voorwaarde is wel dat u een woning hebt in Nederland.
Uw casemanager bij het OTB kijkt samen met u naar uw hulpvraag en mogelijke oplossingen. En gaat daar vervolgens samen met u mee aan de slag.

Let op!  Acuut hulp nodig vanuit het buitenland?

Hebt u acute financiële problemen door de kinderopvangtoeslag? Kunt u bijvoorbeeld uw dagelijkse boodschappen niet meer betalen? Dan kijken wij altijd hoe wij u snel kunnen helpen. Het gaat daarbij om een klein bedrag, waarmee u op korte termijn geholpen bent. Het maakt hierbij niet uit waar u nu woont. Wel kan het zijn dat het geld langer onderweg is dan bij iemand die in Nederland woont.

Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?

Soms komt post naar het buitenland niet aan, of het loopt ernstige vertraging op. Wij kunnen u belangrijke stukken ook digitaal sturen. Daar hebt u een Digid voor nodig. Deze kunt u ook vanuit het buitenland aanvragen. Daar hebt u wel uw Burgerservicenummer (BSN) voor nodig.

Wat betekent de compensatie voor mijn inkomen in het buitenland?

De mogelijkheid om schulden tijdelijk te pauzeren die in Nederland, geldt niet in het buitenland. Dit kan betekenen dat compensatie of andere financiële tegemoetkomingen worden gezien als inkomen of vermogen. Houd u daar rekening mee.

Ik woon in het buitenland. Betalen jullie ook uit op een niet-Nederlands bankrekeningnummer?

Ja, dat is mogelijk.
Stuurt u ons een brief om uw rekeningnummer door te geven of te wijzigen. Zet in uw brief in elk geval:

  • uw naam
  • uw adres, postcode, woonplaats en land
  • uw burgerservicenummer (bsn)
  • uw nieuwe rekeningnummer
  • de BIC-code van uw bank
    Heeft uw bank geen BIC? Geef dan het volledige buitenlandse rekeningnummer (inclusief bankcodes).
  • de tenaamstelling van het rekeningnummer
    Dit is uw naam zoals deze bekend is bij uw bank.
  • het land van uw bank
  • uw handtekening

Stuur bij uw brief ook kopieën mee van:

een bankafschrift of een digitaal bankafschrift waarop uw naam en rekeningnummer zichtbaar zijn. Of de bevestiging van uw bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer
Deze stukken mogen niet ouder zijn dan 2 maanden.

Hebt u vragen? Neem dan contact met uw persoonlijke zaakbehandelaar van Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) op. Of bel met het Serviceteam van UHT op 0800 – 2 358 358 (gratis).

Welke hulp bij schulden is er voor ouders in het buitenland?

Net zoals bij ouders in Nederland maken we hierbij een onderscheid tussen schulden bij de overheid en schulden bij bedrijven. Als u gedupeerd bent, dan schelden Nederlandse overheidsorganisaties uw schulden van voor 1 januari 2021 zoveel mogelijk kwijt. Ook als u nu in het buitenland woont.

Hebt u schulden bij een buitenlandse overheid die zijn ontstaan voor 1 januari 2021? Met deze organisaties delen we uw gegevens niet. Daarom moet u deze schulden zelf doorgeven aan Loket Private Schulden van SBN. Dit kan tot 6 maanden nadat vaststaat dat u gedupeerd bent. SBN betaalt deze schulden dan rechtstreeks af bij deze organisaties.

Hebt u schulden bij bedrijven in het buitenland en zijn deze opeisbaar voor 1 juni 2021? Ook deze schulden kunt u doorgeven aan SBN. Houd er wel rekening mee dat SBN de schuld altijd moet controleren bij de schuldeiser. Bij schuldeisers in het buitenland duurt het vaak langer voordat dit lukt, omdat SBN daar niet bekend is. Het Ondersteuningsteam Buitenland kan u helpen bij het opstellen van een schuldenlijst en het doorgeven van deze lijst aan SBN.

De pauzeknop geldt niet voor buitenlandse schuldeisers. Als u schulden hebt in het buitenland kan de schuldeiser u blijven dwingen om deze schulden te betalen.

Als ik in het buitenland woon, kan ik dan ook gratis hulp van een advocaat krijgen?

Er is een regeling voor gratis hulp van een advocaat (rechtsbijstand) voor gedupeerde ouders. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. U kunt hiervan gebruik maken als u dat wilt. Het maakt niet uit of u in of buiten Nederland woont. Of welke nationaliteit u hebt. Wel is het zo dat u via de regeling een advocaat in Nederland krijgt. Dus geen advocaat buiten Nederland.

Had u al een eigen advocaat vóór 15 maart 2021? Dan kunt u die houden. Om gratis rechtsbijstand te geven moet uw advocaat wel 'toegevoegd' worden door de Raad voor Rechtsbijstand. Dat betekent dat uw advocaat meedoet aan de regeling. En dat de advocaat het geld dat u al hebt betaald aan u terugbetaalt.

Hoe lang moet ik in het buitenland wonen om in aanmerking te komen voor steun door het Ondersteuningsteam Buitenland?

U en uw gezin kunnen hulp krijgen van het OTB als u voor 31 december 2021 in het buitenland bent gaan wonen en daar nog woont. Heel soms kan hierop een uitzondering worden gemaakt. U moet dan een verzoek indienen.

Ik wil terug naar Nederland verhuizen. Kan dat?

Als u wilt terugverhuizen naar Nederland, kan het OTB hierin ondersteunen. U maakt samen met het OTB een plan voor wonen, werk, inkomen, school voor de kinderen en andere zaken. U spreekt daarin af waarmee het OTB u kan helpen. Er is vaak ook hulp mogelijk bij vervoer en verhuizing naar Nederland. Voorwaarde is wel dat u bent ingeschreven in de gemeente en een woonadres hebt.

Wat als ik niet goed Nederlands spreek?

Iemand anders machtigen

U mag iemand anders vragen om namens u contact met ons te hebben. Dat heet ‘machtigen’. Misschien kent u iemand die wél goed Nederlands spreekt en die u wil helpen. Het is belangrijk dat u deze persoon vertrouwt.
Machtigen gaat zo: als u zich aanmeldt krijgt u een bevestigingsbrief. Daarbij zit een formulier om iemand te machtigen. Vul op het formulier de naam en contactgegevens in van de persoon die u machtigt en stuur het aan ons op. Wij nemen vanaf dat moment contact op met uw gemachtigde.

Een persoonlijk zaakbehandelaar die uw taal spreekt

Zodra wij uw situatie verder gaan uitzoeken krijgt u een persoonlijk zaakbehandelaar. Dat is uw contactpersoon bij de herstelorganisatie. Als de persoonlijk zaakbehandelaar merkt dat u niet goed Nederlands spreekt, kan hij vragen of er een collega is die uw taal wel spreekt. Wij kunnen niet beloven dat het altijd lukt om zo iemand te vinden. Dat hangt ervan af of er op dat moment een persoonlijk zaakbehandelaar beschikbaar is, die uw taal spreekt.

Een tolk

Als het nodig is schakelen wij een tolk in om de gesprekken tussen u en uw persoonlijk zaakbehandelaar te vertalen. Dat kan ook als u telefonisch met uw persoonlijk zaakbehandelaar spreekt. U hoeft daarvoor niet te betalen.

Onze website in andere talen

Een deel van de informatie op deze website is ook in het Engels beschikbaar, op onze Engelse website.
Leest u liever in een andere taal, maakt u dan gebruik van online vertaaldiensten zoals bijvoorbeeld Google Translate.

Verder lezen

Deel deze pagina