Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Aanmelden na 1 oktober

De informatie op deze pagina is voor ouders die zich hebben aangemeld na 1 oktober 2024. Aanmelden voor herstel kon tot en met 31 december 2023. U hebt zich daarna aangemeld. We hebben voor u een uitzondering gemaakt vanwege een bijzondere situatie. Daarom behandelen we uw aanvraag iets anders.

U krijgt geen eerste toets. We beoordelen uw situatie binnen 6 maanden. U vindt alle informatie die voor u belangrijk is op deze pagina.

Aanmelding na 1 oktober 2024  

Na uw aanmelding gebeuren er de volgende dingen:

  • We ronden binnen 6 maanden uw integrale beoordeling af. Wij bellen u dan op en u krijgt een persoonlijk zaakbehandelaar toegewezen. Wat er verder bij de integrale beoordeling gebeurt, leest u onder het kopje Integrale beoordeling.
  • Na uw aanmelding hoeft u tijdelijk uw schulden aan de Belastingdienst en Toeslagen niet te betalen. Deze worden gepauzeerd. Dit duurt zolang we met de integrale beoordeling bezig zijn. Normale betalingen, zoals uw motorrijtuigenbelasting, blijft u betalen.
  • Sommige andere schuldeisers pauzeren uw schuld ook al na de aanmelding. U krijgt van die schuldeisers vanzelf een brief met meer informatie. Dit gaat om publieke schuldeisers. Dus: UWV, CJIB, CAK, DUO, de Sociale Verzekeringsbank, gemeenten en waterschappen. We geven uw gegevens door aan hen.
  • U kunt iemand vragen om alles voor u te regelen met ons. Zo iemand noemen we een ‘gemachtigde’. Kijk voor meer informatie op de pagina over machtigen.

Integrale beoordeling

Bij de integrale beoordeling kijken we opnieuw naar de situatie met uw kinderopvangtoeslag. We bekijken per jaar of we in het verleden fouten hebben gemaakt, of niet. Dit zijn de volgende stappen:

  • U krijgt een vaste contactpersoon: uw persoonlijk zaakbehandelaar.
  • Uw zaakbehandelaar maakt een overzicht van uw situatie.
  • Uw verhaal is daarbij belangrijk. En we kijken naar de gegevens in onze systemen.
  • We herbeoordelen uw kinderopvangtoeslag. Per jaar kijken we of u recht hebt op geld.
  • U ontvangt de uitslag in een brief: de vooraankondiging.
  • Bent u het niet eens met de uitslag? Bel ons dan op.
  • U ontvangt daarna de definitieve uitslag in een brief: de definitieve beschikking.
  • Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in bezwaar gaan.

Kijk voor meer informatie op de pagina over de integrale beoordeling. Let op: omdat u zich na 1 oktober 2024 hebt aangemeld, krijgt u gelijk een integrale beoordeling. De eerste toets (Cathuisregeling) is bij u niet van toepassing.

3 regelingen voor herstel

Er zijn 3 regelingen voor herstel. Bij de integrale beoordeling kijken we per jaar of u recht hebt op 1 van deze 3 regelingen. U kunt voor meer dan 1 regeling in aanmerking komen. Komt u voor één jaar in aanmerking voor een regeling? Dan krijgt u voor dat jaar een vergoeding.

  • Compensatie: Deze regeling is voor ouders die we vooringenomen hebben behandeld. ‘Vooringenomen’ betekent dat we ervanuit gingen dat ouders waarschijnlijk geen recht hadden op kinderopvangtoeslag. Achteraf blijkt dat we vaak té snel hebben geoordeeld.
  • Hardheid: De hardheidsregeling is bedoeld voor ouders die in de problemen zijn gekomen omdat we te streng waren. Het gaat hier om ouders die kleine fouten maakten bij hun aanvraag voor kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld ouders die 1 rekening van de opvang niet opstuurden.
  • Opzet of grove schuld (O/GS): Bij O/GS gaat het om mensen die na hun aanvraag geen persoonlijke betalingsregeling hebben gekregen, omdat het volgens ons hun eigen schuld was dat er veel geld terugbetaald moest worden. Of wij werkten niet mee aan een schuldsanering. En dat was onterecht.

Kijk voor meer informatie over deze regelingen op de pagina over herstelregelingen.

Commissie Werkelijke Schade

Had u na de integrale beoordeling recht op 1 of meer regelingen? Maar hebt u meer schade? Dan kunt u nu naar de Commissie Werkelijke Schade. Deze commissie is onafhankelijk. En kijkt of het klopt dat u meer schade hebt. U moet wel goed kunnen uitleggen dat u meer schade hebt. Soms moet u daarvoor bewijs opsturen. Kijk voor meer informatie op de website van de Commissie Werkelijke Schade.

Oneens met UHT

Bent u het oneens met een beslissing die wij namen? Of bent u op een andere manier ontevreden over ons? Neem eerst contact op met uw persoonlijk zaakbehandelaar of het Serviceteam. Dan zoeken wij graag met u naar een oplossing. Er zijn ook mogelijkheden om in bezwaar te gaan op een beslissing die wij namen, ons in gebreke te stellen, in beroep te gaan of een klacht in te dienen. Kijk voor meer informatie op de pagina Oneens met UHT.

Hulp bij nood

Kunt u geen boodschappen meer doen? Dreigt u uit huis te worden gezet? Kunt u geen medicijnen meer kopen? Hebt u geen geld voor schoolspullen of kleren voor uw kinderen? Misschien kunnen we u helpen met geld. Of kunnen we u helpen om contact te maken met een andere organisatie. Kijk voor meer informatie op de pagina U hebt dringend hulp nodig.

Hulp bij schulden

Wat gebeurt er met uw schulden terwijl u op de beoordeling wacht? En wat gebeurt er met uw schulden als u gedupeerd bent?

  • Na aanmelding: U hoeft schulden aan de overheid (publieke schulden) tijdelijk niet te betalen. Deze worden gepauzeerd. Het gaat alleen om schulden aan de overheid van vóór 1 januari 2021.  
  • Na de integrale beoordeling en als u gedupeerd bent: Schulden die u hebt aan andere organisaties dan de overheid (private schulden) kunt u dan doorgeven aan Sociale Banken Nederland (SBN). Het gaat alleen om schulden die zijn ontstaan voor 1 juni 2021. Schulden aan de overheid (publieke schulden) van vóór 1 januari 2021 worden kwijtgescholden. Deze schulden hoeft u dan niet meer te betalen.

Kijk voor alle informatie over hulp bij schulden op de pagina over schulden.

Hulp van de gemeente

Ook de gemeente helpt u graag. Bijvoorbeeld als u problemen hebt met deze 5 dingen:

  • Kinderen & relatie
  • Geld of schulden
  • Wonen
  • Gezondheid
  • Werk

Wilt u hulp van uw gemeente? Neem dan contact op met de gemeente waar u woont. Vraag naar het Ondersteuningsteam herstel kinderopvangtoeslag. Of naar de contactpersoon van herstel kinderopvangtoeslag. Meer informatie vindt u op de pagina Hulp van mijn gemeente.

Gratis hulp van een advocaat

Iedereen die zich heeft gemeld voor herbeoordeling van de kinderopvangtoeslag heeft recht op een gratis advocaat. U vindt alle informatie hierover op de pagina Gratis hulp van een advocaat.

Hulp bij uithuisgeplaatste kinderen

Het Ondersteuningsteam Uithuisplaatsing is een gespecialiseerde en onafhankelijke organisatie. Een persoonlijk procesbegeleider is er voor u, uw kind of uw gezin als geheel. Samen kijkt u wat u nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan het herstellen van het contact met uw kind, bezoekregelingen en het terugkrijgen van het gezag. Kijk voor meer informatie op de website van het Ondersteuningsteam Uithuisplaatsingen Toeslagaffaire.

Bellen met een andere ouder: Lotgenotencontact

Misschien weet u even niet meer hoe u met een situatie om moet gaan. U kunt bijvoorbeeld vragen krijgen uit uw buurt of van familie. Wilt u met iemand praten over dat soort zaken? Dan kunt u bellen met een ouder die hetzelfde heeft meegemaakt. Dit kan via Lotgenotencontact. Kijk voor meer informatie op de website van Lotgenotencontact.

Hebt u vragen? Of hebt u hulp nodig?

Neem dan contact met ons op of laat een terugbelverzoek achter. Kijk voor meer informatie op de pagina Contact.

Deel deze pagina