Start uitvoering nabestaandenregeling voor overleden aanvragers
Publicatiedatum 20-01-2025 | Laatste update 20-01-2025 |
Op 20 januari 2025 start UHT met de uitvoering van de nabestaandenregeling voor overleden aanvragers. De regeling biedt hulp en ondersteuning die nodig is voor het gezin waarvan de aanvrager van kinderopvangtoeslag is overleden. Nabestaanden worden zoveel mogelijk ontlast door goede begeleiding en een samengevoegde totaalaanpak aan te bieden.
Nabestaanden krijgen de hulp van een persoonlijk begeleider nabestaanden bij de stappen die nog nodig zijn voor het herstel. Deze persoonlijk begeleider nabestaanden is de vaste contactpersoon. Deze zorgt dat de verschillende stappen om vast te stellen of de aanvrager gedupeerd zou zijn zoveel mogelijk op elkaar aansluiten.
Nabestaanden bevinden zich in verschillende situaties. De wensen voor het herstel zijn daardoor verschillend en daarvoor is maatwerk nodig. De persoonlijk begeleider helpt dan ook de contacten te leggen met andere organisaties die betrokken zijn bij het herstel. Als er al vaststond dat de overleden aanvrager gedupeerd was, worden nabestaanden geholpen met het vervolg, zoals de brede ondersteuning, schulden en aanvullende schade.
Staatssecretaris Palmen: "De gevolgen van de toeslagenaffaire raken vaak het hele gezin. Het is belangrijk dat alle gedupeerden en hun gezinnen zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen. De nabestaandenregeling voor overleden aanvragers is een belangrijke stap om ook gezinnen te helpen waarbij de gedupeerde van kinderopvangtoeslag is overleden."
Uitvoering
De meeste nabestaanden zijn bekend bij UHT. Zij ontvangen per post eerst een kaart van hun persoonlijk begeleider nabestaanden waarin deze aankondigt te gaan bellen. Nabestaanden kunnen dan zelf als zij willen gelijk al contact opnemen met hun begeleider. UHT verwacht met alle nabestaanden die bij ons bekend zijn, contact te hebben opgenomen binnen 4 maanden. Op de pagina over de regeling staat wanneer een nabestaande bij UHT bekend is. En wanneer een nabestaande zichzelf moet melden.
Omdat we niet met iedereen in een keer contact kunnen opnemen, werken we volgens een planning. We kijken hierbij naar 3 vragen:
- In welk jaar heeft de aanvrager zich gemeld? Of heeft de nabestaande zich namens de aanvrager gemeld?
We starten met de aanvragers die zich als eerste hebben gemeld bij UHT. - Wie is de ontvanger van de regeling: de toeslagpartner of de kind(eren)?
Meerdere kinderen bereiken vraagt meer tijd dan 1 toeslagpartner. In de planning zal dat verschil te zien gaan zijn. - Moet de integrale beoordeling nog gedaan worden of is deze al afgerond?
Beide situaties vragen om aandacht; om snel duidelijkheid te krijgen over gedupeerdheid, of om de hulp te kunnen starten.
De combinatie van deze vragen bepaalt hoe snel we contact kunnen opnemen. En dat we ervoor kunnen zorgen dat de hulp aan de nabestaanden zo snel mogelijk op gang is gekomen.
Planning januari 2025
Omdat we nabestaanden voor het eerst gaan helpen, moeten we nog ervaren hoe snel we kunnen werken. Daarom hebben we een planning die per 2 weken wordt aangevuld. Onderstaand de planning van 20 januari tot en met 31 januari 2025. De persoonlijk begeleiders nabestaanden nemen dan contact op met de volgende nabestaanden:
- Aanvrager heeft zich gemeld in 2019, de toeslagpartner is ontvanger van de regeling, de integrale beoordeling moet nog gedaan of afgerond worden.
- Aanvrager heeft zich gemeld in 2019, één of meer kinderen zijn de ontvanger van de regeling, integrale beoordeling moet nog gedaan of afgerond worden.
Bent u nabestaande? Dan kunt u zich melden bij het Serviceteam van UHT. Ook kunt u vragen of u als nabestaande bij UHT bekend bent.