Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Dubbele aanvraag

Hebben u en uw toeslagpartner destijds allebei kinderopvangtoeslag aangevraagd? Als één van u al eerder door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) als gedupeerd is erkend, dan noemen wij de tweede aanmelding een dubbele aanvraag.

Op deze pagina leest u wat u kunt verwachten en hoe wij u kunnen helpen met uw schulden.

Wat is een dubbele aanvraag?

We hebben het over een dubbele aanvraag als u en uw (ex-)toeslagpartner allebei kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd in verschillende periodes. Meestal wordt de kinderopvangtoeslag door één ouder aangevraagd. Maar soms wordt dit door beide ouders gedaan. Bijvoorbeeld als u het ene jaar kinderopvangtoeslag hebt aangevraagd en uw partner het andere jaar. Als één van u al eerder door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) erkend is als gedupeerd, dan noemen wij de tweede aanmelding bij UHT een dubbele aanvraag.

Ter informatie!  Er is een dubbele aanvraag als u aan 5 voorwaarden voldoet:
  • U had een toeslagpartner in de periode van de toeslagenaffaire.
  • U en uw toeslagpartner hebben destijds allebei kinderopvangtoeslag aangevraagd.
  • U en uw toeslagpartner zijn beiden bij ons aangemeld.
  • U en uw toeslagpartner zijn beiden als gedupeerd erkend.
  • Minstens één van jullie is gedupeerd in de periode van het partnerschap (de toeslagperiode).

Dit is dus anders dan de gebruikelijke situatie waarin er één aanvrager is en daarom één persoon gedupeerd is, ook al is er sprake van een (ex-)toeslagpartner.

Hulp bij uw schulden

Wanneer u gedupeerd bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kunt u daardoor schulden hebben. Wij willen u hiermee helpen. Zodat u weer met vertrouwen naar de toekomst kunt kijken.

Schulden bij de overheid die zijn ontstaan vóór 1 januari 2021 schelden we zoveel mogelijk kwijt. U hoeft deze schulden niet door te geven. Iedere overheidsorganisatie neemt hiervoor zelf contact met u op.

Schulden bij bedrijven geeft u door aan de Sociale Banken Nederland (SBN). Zij lossen de achterstanden op deze schulden voor u op. Het gaat dan om achterstanden van schulden die zijn ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. Meer informatie over schulden kunt ook vinden op de website van de Sociale Banken Nederland (SBN).

Sommige schulden kunnen wij helaas niet voor u oplossen. Deze schulden moet u zelf betalen. Ook als u gedupeerd bent.

Pauzeknop duurt 1 jaar

Vanaf het moment dat u erkend gedupeerd bent, gaat de pauzeknop van 1 jaar in. De pauzeknop geldt alleen voor ouders die € 30.000 of meer hebben gekregen van ons. De pauzeknop geldt ook als u en uw (ex-)toeslagpartner allebei kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd in verschillende periodes en € 30.000 of meer hebben gekregen. Als u een lager bedrag hebt gekregen, geldt de pauzeknop niet voor u.

Schuldeisers mogen u in dat geval blijven dwingen om te betalen. Maak daarom afspraken met uw schuldeisers over het betalen van de schulden die wij niet oplossen.

Als de pauzering stopt

Als de pauzering en de pauzeknop voorbij zijn, kunnen schuldeisers u weer dwingen om te betalen. Hebt u nog openstaande schulden die we niet kwijtschelden? Dan moet u deze schulden weer betalen. Overheidsorganisaties en gerechtsdeurwaarders waar u een schuld hebt, nemen contact met u op. Vaak is een betalingsregeling mogelijk. Maak hiervoor zelf afspraken met de schuldeiser.

Hulp nodig of behoefte aan contact?

Een overzicht maken en afspraken maken met de organisaties waar u schulden hebt, kan lastig zijn. Lukt dat niet en hebt u hulp nodig? Of hebt u behoefte aan contact met mensen in dezelfde situatie? Er zijn verschillende organisaties die u hierbij kunnen helpen:

  • Uw gemeente
    Uw gemeente kijkt samen met u welke hulp en ondersteuning u nodig hebt. Ze kan bijvoorbeeld schuldbemiddeling of schuldsanering aanbieden.
  • Geldfit
    Geldfit geeft gratis informatie over geld in uw situatie. Geldfit geeft tips en/of een persoonlijk anoniem advies. En denkt met u mee.
  • De organisaties waar u schulden hebt
    Vragen die gaan over een schuld bij een overheidsorganisatie of bedrijf, kunt u het beste bij de organisatie zelf stellen. Vaak is er een betalingsregeling mogelijk.
  • Lotgenotencontact
    Via de Lotgenotenlijn kunt u praten met andere gedupeerde ouders. Lees meer op de website van Lotgenotencontact.
  • Hebt u overige vragen? Neem dan contact met ons op.

Wat zijn schulden?

Schulden aan de overheid: publieke schulden

Publieke schulden zijn schulden bij de overheid. Zoals de Belastingdienst, Dienst Toeslagen, of de waterschappen. Maar ook aan gemeenten, UWV, SVB, DUO, CAK en CJIB.

Schulden aan bedrijven: private schulden

Met private schulden bedoelen we schulden bij organisaties die niet bij de overheid horen. Dit kan bijvoorbeeld een energiebedrijf, een zorgverzekeraar, een woningbouwvereniging of een webwinkel zijn.

Schulden aan familie en vrienden: formele en informele schulden

Informele schulden zijn schulden die niet zijn vastgelegd. Bijvoorbeeld wanneer u geld leent van familie en vrienden, maar dit niet vastlegt op papier. Als de lening is vastgelegd bij een notaris is het een formele schuld.

Wat is een betalingsachterstand?

U hebt een betalingsachterstand als u een rekening al had moeten betalen. Er staat meestal een betaaldatum op een rekening. Is die datum voorbij? Dan hebt u een betalingsachterstand. Staat er geen betaaldatum op een rekening? Dan hebt u 30 dagen na de dagtekening van die rekening een achterstand.

Voorbeelden van schulden

Voorbeeld 1: financiële afspraken of leningen zonder betalingsachterstand lossen wij niet op. Hebt u iets gekocht op afbetaling? Bijvoorbeeld een auto of een tv? Of hebt u een sportschoolabonnement? U moet de maandelijkse bedragen blijven betalen.

Voorbeeld 2: de normale maandelijkse betalingen van uw zorgverzekering lossen wij niet op. We lossen alleen achterstanden op die zijn ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. U moet de normale maandelijkse bedragen blijven betalen.

Voorbeeld 3: u hebt een tandartsrekening niet betaald. Is de betalingsachterstand bij de tandarts ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021? Dan lossen wij deze schuld op.

Welke achterstanden worden niet opgelost?
  • Normale maandelijkse betalingen. Zoals huur of gas.
  • Schulden die zijn ontstaan nádat u de € 30.000 kreeg.
  • Strafrechtelijke boetes. U moet de boete betalen. Maar niet meer de bijkomende kosten en verhogingen.
  • Geld dat u van een familielid of vriend hebt geleend. Behalve als u voor deze schuld een akte van de notaris hebt. Of als er een gerechtelijke uitspraak ligt over deze schuld. Meer informatie vindt u op de website van SBN.
  • Publieke schulden die na 31 december 2020 zijn ontstaan.
  • Private schulden van vóór 1 januari 2006 en ná 1 juni 2021.
  • Op de pagina over schulden bij bedrijven ziet u welke schulden u wél kunt doorgeven.
Ik heb geld geleend van een vriend of familie, wordt dat ook opgelost?
  • U kunt betalingsachterstanden voor een schuld bij familie of vrienden indienen, als u de lening hebt vastgelegd in een notariële akte. Of als de lening is vastgesteld in een vonnis dat is opgesteld voor 1 juni 2021. Dan is het een formele lening en kunt u deze indienen. Een informele schuld kunt u niet indienen.
  • De hoofdsom van een lening betalen we alleen af, als deze al afgelost had moeten zijn. De lening is dan in zijn geheel opeisbaar geworden.
Wat is SBN?

SBN is de Sociale Banken Nederland. SBN helpt mensen bij het oplossen van schulden. Daarom hebben we SBN gevraagd te helpen met de schulden van gedupeerde ouders.

Meer informatie over wat SBN is en doet vindt u op de website van SBN.

Hoe dien ik mijn schulden in?

Ga naar de website van SBN. U logt in met uw DigiD op de website van het Loket Private Schulden van SBN. U geeft uw schulden online door. Of u downloadt een formulier om uw schulden via de post door te geven. U kunt uw schulden doorgeven tot 6 maanden nadat vaststaat dat u gedupeerd bent. Weet u nog niet precies welke schulden u allemaal hebt? Geef dan alvast de schulden door die u wél weet. U kunt zo vaak als u wilt schulden doorgeven. Uw gemeente kan u helpen een overzicht te maken van uw schulden.

Ook uw huidige toeslagpartner kan schulden doorgeven aan SBN.

Wat gebeurt er met mijn BKR-registratie?

Zijn uw schulden bij bedrijven kwijtgescholden of afbetaald? Dan moet uw schuldeiser uw negatieve BKR-registratie weghalen. Is dat niet gebeurd? Dan kunt u uw schuldeiser vragen dit alsnog te doen. Schulden die niet zijn kwijtgescholden of afbetaald, blijven wel geregistreerd bij het BKR. Bijvoorbeeld lopende kredieten of telefoonabonnementen. Want deze informatie is belangrijk als u een nieuw krediet aanvraagt.

Kijk hier voor meer informatie over een negatieve BKR-registratie verwijderen.

Ik heb mijn schulden ingediend, waarom krijg ik toch een brief van een schuldeiser over mijn openstaande schulden?

De pauzeknop geldt niet voor u

We kunnen uw schulden niet altijd pauzeren. Hebt u minder dan € 30.000 van ons gekregen? Uw schulden kunnen dan niet gepauzeerd worden. Uw schuldeisers mogen u blijven dwingen om te betalen. Maak daarom afspraken met uw schuldeisers over het betalen van de schulden die wij niet kunnen oplossen.

Overheidsorganisaties maken en versturen zelf brieven

Dat betekent dat we niet precies weten wanneer u brieven krijgt. De organisaties sturen de brieven ook niet tegelijk. Misschien heeft een ouder die u kent al een brief gekregen. En u nog niet. Dat is geen probleem. U krijgt vanzelf een brief. Dat hebben we zo afgesproken.

Deel deze pagina