Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Negatieve BKR-registratie verwijderen

Is het eens voorgekomen dat u een rekening niet kon betalen? Dan kan het zijn dat u een negatieve registratie in het BKR-register hebt. Hierdoor kan het moeilijk zijn om bijvoorbeeld een nieuw telefoonabonnement of een hypotheek af te sluiten. U kunt uw schuldeiser vragen deze negatieve BKR-registratie te verwijderen.

Wat is het BKR-register?

Stichting BKR houdt een overzicht bij van de meeste kredieten in Nederland. Dit kredietoverzicht heet het BKR-register.

Vraagt u een nieuwe lening of hypotheek aan? Kredietaanbieders gebruiken het BKR-register om te kijken hoeveel leningen u hebt (gehad) en of u op tijd betaalt. Met deze informatie beslissen ze of ze u een nieuwe lening willen bieden. Zo beschermt het BKR-register u tegen het aangaan van leningen die u misschien niet kunt betalen.

Hoe weet u of u in het BKR-register staat geregistreerd?

In uw persoonlijk kredietoverzicht ziet u of u in het BKR-register staat. Ga hiervoor naar bkr.nl, druk op ‘Mijn Kredietoverzicht’ en log in met iDIN. Vraagt u uw gegevens liever met de post op? Kijk dan op bkr.nl voor de mogelijkheden.

Wanneer staat u in het BKR-register?

U staat in het BKR-register als:

  • u een lening hebt van meer dan € 250 die langer dan 1 maand loopt. Denk bijvoorbeeld aan leningen, leasecontracten en telefoonabonnementen.
  • u een zakelijke lening hebt van meer dan € 1.000 waarvoor u persoonlijk aansprakelijk bent.

Betaalt u op tijd? Dan hebt u een positieve BKR-registratie. Een positieve BKR-registratie heeft geen gevolgen voor nieuwe leningen, zoals een hypotheek of telefoonabonnement.

Betaalt u niet op tijd of hebt u schulden? Dan hebt u een negatieve BKR-registratie. Hierdoor kunt u mogelijk geen nieuwe hypotheek aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten.

Wanneer krijgt u een negatieve BKR-registratie?

Er zijn verschillende manieren om een negatieve BKR-registratie te krijgen. Bijvoorbeeld:

  • wanneer u achterloopt met betalen,
  • er een aflossingsregeling is afgesproken,
  • de vordering is opgeëist,
  • een kredietaanbieder € 250 of meer heeft afgeboekt,
  • hulp krijgt van een gemeente omdat u problemen hebt met schulden,
    u een saneringskrediet of schuldbemiddeling hebt.

Een negatieve registratie blijft 5 jaar staan. Ook al hebt u uw lening daarna volledig afbetaald.

Uw BKR-registratie verwijderen als u gedupeerd bent

Bent u gedupeerd en zijn uw private schulden opgelost door SBN? SBN vraagt de schuldeiser om de negatieve BKR-registratie voor deze schulden per direct te verwijderen. Hier hebben we afspraken over gemaakt met schuldeisers. Blijft de negatieve BKR-registratie toch in het BKR-register staan? U kunt ook zelf uw schuldeiser of kredietaanbieder eraan herinneren dat het verwijderen van de negatieve BKR-registratie verplicht is. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief.

Bent u gedupeerd en hebt u zelf schulden afbetaald? Dan neemt u zelf contact op met uw schuldeiser of kredietaanbieder. Vraag dan om de negatieve BKR-registratie versneld te verwijderen. Het is belangrijk dat u aangeeft dat u gedupeerd bent. Uw schuldeiser weet dit misschien niet. U kunt de voorbeeldbrief gebruiken om zelf een brief op te stellen aan uw schuldeiser.

Andere negatieve BKR-registraties verwijderen

Ook als u niet gedupeerd bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag kunt u een verzoek doen om een negatieve BKR-registratie te verwijderen.

U doet een verzoek bij uw schuldeiser of kredietaanbieder om een negatieve BKR-registratie versneld te verwijderen. Dit heet een verwijderingsverzoek. In dit verzoek legt u uit waarom de negatieve BKR-registratie u in de weg zit. De schuldeiser besluit dan of ze u hiermee kunnen helpen.

Kan ik mijn gegevens in het BKR-register zien?

Ga naar bkr.nl, druk op ‘Mijn Kredietoverzicht’ en log in met iDIN. Vraagt u uw gegevens liever met de post op? Kijk dan op bkr.nl voor de mogelijkheden.

Hebt u hulp nodig? Neem contact op met schuldhulpverleners van uw gemeente. Zij hebben toegang tot het BKR-register. Ook kunnen zij zien wat er is gewijzigd in uw kredietoverzicht.

Wat betekenen de codes in het BKR-register?

Op uw persoonlijk kredietoverzicht staan verschillende codes, bijvoorbeeld de code ‘A’, ‘H’ of ‘1’. Op de website van BKR staat een overzicht van deze codes en wat ze betekenen.

Welke leningen zijn niet bekend bij BKR?

De volgende leningen zijn niet bekend bij BKR:

  • Een studieschuld bij DUO.
  • Een lening van vrienden of familie.
  • Een hypotheek voor uw eigen huis, zolang u de hypotheek op tijd betaalt.
  • Betalingsachterstanden bij de overheid, energieleveranciers, woningcorporaties en zorgverzekeraars.
Wat verandert er als ik mijn negatieve BKR-registratie laat verwijderen?

Als uw negatieve registratie wordt verwijderd, dan staat bij uw krediet niet meer dat:

  • u achter liep met betalen (als uw schulden zijn hersteld of kwijtgescholden),
  • er een aflossingsregeling is afgesproken,
  • de vordering is opgeëist,
  • een kredietaanbieder € 250 of meer heeft afgeboekt,
  • er een saneringskrediet of schuldbemiddeling is geweest voor 1 januari 2021 (als uw schulden zijn hersteld of kwijtgescholden).
Worden alle registraties uit het BKR verwijderd wanneer mijn schulden zijn afbetaald of kwijtgescholden?

Alleen de negatieve BKR-registraties worden verwijderd. Dit gebeurt meestal meteen de volgende werkdag. De positieve registraties blijven staan.

Wat kan ik zelf doen als een schuldeiser niets doorgeeft aan BKR of als ik niet kan wachten?

U kunt een klacht indienen bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Kijk voor meer informatie op kifid.nl.

Hoe kan ik zien welke BKR-registraties zijn verwijderd?

Op uw persoonlijk kredietoverzicht ziet u alleen welke registraties u op dit moment hebt. U ziet geen registraties die eerder zijn weggehaald. Schuldhulpverleners van gemeenten kunnen dit wel inzien. Zij kunnen u helpen om te zien wat er in uw kredietoverzicht is veranderd.

Mijn schuld is terugbetaald door het Loket Al Betaalde Schulden van SBN. Wat betekent dit voor mijn negatieve BKR-registratie?

SBN heeft de schuld aan u terugbetaald en dus niet aan de schuldeiser. U kunt zelf contact opnemen met uw schuldeiser. U vraagt om de negatieve BKR-registratie versneld te verwijderen. Het is belangrijk dat u aangeeft dat u gedupeerd bent. Uw schuldeiser weet dit misschien niet. U kunt de voorbeeldbrief gebruiken om zelf een brief op te stellen aan uw schuldeiser.

Verder lezen

Deel deze pagina

Op deze pagina