Bezwaar indienen
Bent u het niet eens met een beslissing? Bespreek dit dan vooral eerst met uw persoonlijk zaakbehandelaar. Als u er samen niet uitkomt, kunt u in bezwaar gaan. U leest hier hoe u dat doet.
- Maak op tijd bezwaar
U hebt 16 weken de tijd om bezwaar te maken. Deze 16 weken tellen vanaf de datum op de brief waartegen u bezwaar maakt. Bijvoorbeeld: u hebt een brief van ons ontvangen. Op die brief staat rechtsboven 10 juli 2024. De 16 weken tellen dan vanaf 10 juli 2024.
Weet u nog niet welk bezwaar u precies wilt indienen? Of heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u binnen 16 weken een pro-formabezwaar indienen. U geeft dan alleen aan dát u bezwaar maakt. De aanvullende informatie levert u uiterlijk 4 weken na dagtekening van de brief waarin wij uw bezwaar bevestigen. Of 4 weken nadat u uw dossier hebt ontvangen. Ook voor het indienen van een pro-formabezwaar gebruikt u het bezwaarschriftformulier op deze pagina.
Let op: Als u uw bezwaar na 16 weken indient, nemen wij het niet meer in behandeling.
Lees vóór het indienen van een bezwaar meer over de termijnen in het bezwaarproces. - Schrijf uw bezwaarschrift
Dit kunt u op 2 manieren doen:
- Manier A: Het Voorbeeld bezwaarschrift UHT invullen.
Er zijn 2 bezwaarformulieren. Kijk goed welk formulier u moet hebben.
Formulier 1 is UHT bezwaarformulier beslissing eerste toets, integrale beoordeling, werkelijke schade of dwangsom.
Formulier 2 is UHT bezwaarformulier kindregeling, ex-toeslagpartnerregeling, noodvoorziening en nabestaandenregeling overleden kind. - Download het formulier, vul het in en stuur het dan naar ons terug. Dit kan op verschillende manieren:
- U vult het formulier op de computer in en zet uw digitale handtekening. Daarna stuurt u hem digitaal naar ons terug.
- U vult het formulier op de computer in. U print het uit en zet dan met een pen uw handtekening. Dit stuurt u via de post naar ons terug.
- U vult het formulier op de computer in. U print het uit en zet dan met een pen uw handtekening. Maak hier een scan van. Stuur de scan digitaal naar ons terug.
- U print het gedownloade formulier uit en vult hem met de pen in. Dit stuurt u via de post naar ons terug.
- U print het gedownloade formulier uit en vult hem met de pen in. Maak hier een scan van. Stuur de scan digitaal naar ons terug.
- Manier B: Schrijf een brief en stuur die naar ons op.
Hebt u hulp nodig bij het schrijven van de brief, vraag dan aan uw advocaat of gemachtigde om u hierbij te helpen. U kunt de brief per post of digitaal naar ons opsturen.
- Manier A: Het Voorbeeld bezwaarschrift UHT invullen.
- Verzamel uw bijlagen (bewijsstukken)
U kunt bewijsstukken meesturen die uw bezwaar ondersteunen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld facturen of ontvangen brieven. Schrijf op ieder bewijsstuk dat u meestuurt duidelijk zichtbaar uw burgerservicenummer (BSN) en het kenmerk van de brief waar uw bezwaar over gaat. - Maak kopieën
Maak een kopie van uw bezwaarschrift. En kopieën van alle bewijsstukken die u meestuurt met uw bezwaar. Hebt u iemand gemachtigd om namens u contact te hebben met ons? Maak dan ook een kopie van het machtigingsformulier. De originelen houdt u zelf voor uw eigen administratie. De kopieën stuurt u naar ons op. - Verstuur uw bezwaarschrift
Uw bezwaarschrift kunt u versturen per post of digitaal.- Per post (geen postzegel nodig)
Stuur uw bezwaar en bijlagen naar:
Kinderopvangtoeslag UHT
Antwoordnummer 21460
6400 SN Heerlen - Digitaal
Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en klik op ‘versturen’. Hierna krijgt u een ontvangstbevestiging via e-mail. De afzender van deze e-mail is ‘Toeslagen herstel’.
Binnen 24 uur krijgt u nog een e-mail (in het weekend en op feestdagen duurt dit langer). De afzender van deze e-mail is ‘Belastingdienst Filetransfer’. In die e-mail staat een link. Via die link kunt u uw bezwaarschrift naar ons versturen.
- Per post (geen postzegel nodig)
"*" geeft vereiste velden aan