Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Interview Math Zinken, adviseur bij Herstel Toeslagen

Het herstel is in volle gang met hulp voor de gedupeerde ouders, aanpassingen aan wet- en regelgeving en een nieuwe organisatie van Toeslagen. Dat raakt strategisch adviseur Math Zinken die werkt bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).

Math Zinken

Math Zinken

“Toen ik na een opdracht voor de Belastingdienst in Curaçao, vorige zomer terugkwam in Nederland, ging ik op zoek naar een nieuwe opdracht. Ik ben fiscaal jurist. Die kennis komt bij de dossiers van Toeslagen goed van pas. Bij UHT ben ik strategisch adviseur. Toen ik hier begon, kreeg ik meteen te maken met een groep van 300 ouders die heel snel geholpen moesten worden. Dat was het begin van een aantal gesprekken met ouders, waarvan 2 met staatssecretaris Alexandra van Huffelen erbij.

De staatssecretaris was duidelijk aangedaan door wat ze allemaal hoorde. Nu heb ik zelf wel de nodige ervaring met dit soort moeilijke gesprekken, maar ook ik werd geraakt door de verhalen van de ouders. Ik zag hoe zwaar het voor hen is geweest. Een vrouw vertelde bijvoorbeeld dat ze haar man ervan beschuldigde dat hij in de contacten met Toeslagen grove fouten had gemaakt, ‘want de Belastingdienst heeft toch altijd gelijk?’ Dat was dus niet zo.”

‘Is dit mijn Belastingdienst? Zo gaan we toch niet om met burgers?’

Vertrouwen

“Dit had dus invloed op het vertrouwen tussen deze ouders. En voor mij gaat het daar ook om: vertrouwen. Want, de Belastingdienst wás ook altijd betrouwbaar en is dat in de meeste gevallen en voor de meeste burgers nog steeds. Maar dan hoor je de verhalen van deze ouders. Zij zijn door fouten van de Belastingdienst in grote problemen gekomen. Toen dacht ik: ‘Is dit mijn Belastingdienst? Zo gaan we toch niet om met burgers, met mensen die recht hebben op toeslagen?

Dat we de problemen nu oplossen is natuurlijk het allerbelangrijkste voor de gedupeerde ouders. Maar ook voor ‘mijn’ organisatie. Kijk, ik heb al 42 jaar een bepaald beeld van de Belastingdienst: dat deze organisatie er is om de gemeenschap te dienen. Nu zie ik dat mensen jarenlang van het kastje naar de muur zijn gestuurd, dat ze soms zelfs zijn tegengewerkt. Dat maakte me heel boos. Er wordt nog uitgezocht waar en hoe het precies is misgegaan. De mensen die bewust fout hebben gehandeld, horen wat mij betreft niet thuis bij de Belastingdienst. Zij behoren niet tot de 99 procent van onze mensen die op en top betrouwbaar zijn.”

Alle hens aan dek

“Ik steek echt mijn hand in het vuur voor mijn collega’s, óók die van Toeslagen. Dat heb ik de ouders tijdens de gesprekken met de staatssecretaris ook gezegd. Maar het beeld dat ik had van mijn organisatie heeft een pijnlijke deuk opgelopen. In deze affaire zijn we op een aantal punten doorgedraaid. Mensen zijn echt vermalen in het systeem. Ik ben dan ook blij dat ik kan helpen om dit nu zo goed mogelijk op te lossen.

We krijgen als Herstelorganisatie nu meer ondersteuning om zaken aan te pakken. Financiële ondersteuning, ondersteuning in de uitvoering en van andere dienstonderdelen. Dat geeft lucht, maar door de corona hebben we nog de nodige uitdagingen en is het nog steeds alle hens aan dek. Maar ik ben ervan overtuigd dat we dit gaan oplossen, al hebben we daar misschien ook nog wel het hele jaar 2021 of langer voor nodig. Deze affaire heeft hoe dan ook een litteken bij de Belastingdienst achtergelaten. Laten we er vooral van leren. Dat als we later in de spiegel kijken, kunnen zeggen: ‘Dat mag nooit meer gebeuren.”

Let op : Dit verhaal verscheen in juli 2020, nog voor de invoering van de Catshuisregeling. De tekst van dit bericht is niet daarom niet actueel.

Lees ook

Dit interview is eerder verschenen in het magazine ‘WIJ zijn Financiën’, een interne uitgave van de Belastingdienst en het ministerie van Financiën. Tekst: Kees Kaptein, illustratie: Sidney Latuperissa. 

Categorie

Deel deze pagina