Fraude Signalering Voorziening (FSV)
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen gebruiken verschillende systemen om aangiften en toeslagen te verwerken. De Fraude Signalering Voorziening (FSV) was een systeem om fraude te signaleren. Door onzorgvuldig gebruik voldeed het niet aan de eisen en is het op 27 februari 2020 stopgezet.

Van sommige gedupeerde ouders van de kindertoeslagenaffaire stonden persoonsgegevens in de FSV. Een deel van hen heeft niets gemerkt van de registratie in de FSV. Maar we weten dat er ook mensen zijn die gevolgen hebben ondervonden van deze registratie. Dan werkte de Belastingdienst bijvoorbeeld ten onrechte niet mee aan een minnelijke schuldsanering. Als uit onderzoek is gebleken dat er sprake was van gevolgen door de registratie, dan konden ouders in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming.
Sluiting van FSV portaal
Begin januari 2025 zijn de laatste brieven verstuurd aan de ouders die nog geen uitkomst van hun onderzoek hebben gekregen. Iedereen die een FSV-registratie had, is hiermee geïnformeerd over de mogelijke gevolgen van de registratie. Sinds 1 mei 2025 is het FSV portaal offline. Dat betekent dat ouders geen inzageverzoek meer kunnen doen via het portaal.
Het FSV Informatiepunt blijft wel bereikbaar via 0800 – 235 83 56 (gratis), van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Vanuit het buitenland is het Meldpunt FSV bereikbaar op telefoonnummer +31 555 385 356.
Informatie over FSV blijft beschikbaar op de website van de Belastingdienst.
Wat betekende een registratie in de FSV?
De FSV was een hulpmiddel bij het verwerken van belastingaangiften en aanvragen van toeslagen. De Belastingdienst gebruikte de FSV onder andere als ze twijfelden over iemands aangifte of aanvraag. De persoonsgegevens van die persoon konden dan in de FSV worden opgeslagen.
Een registratie in de FSV kon betekenen dat er mogelijk een onjuistheid in de aanvraag van een toeslag of belastingaangifte zat. Volgens de FSV was het bijvoorbeeld een risico dat zo’n aanvraag misschien niet klopte. Dat kon aanleiding zijn om verder te onderzoeken. Pas daarna kon de Belastingdienst vaststellen of er sprake was van fraude, een vergissing of dat de aanvraag of aangifte toch juist was.
Gebruik niet volgens AVG
Een ander probleem met de FSV was dat dit systeem niet volgens de privacyregels van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) werd gebruikt. Te veel medewerkers van de Belastingdienst hadden toegang tot de FSV. Sommige gegevens mochten niet in de FSV staan, werden te lang bewaard of werden niet aangepast na onderzoek. Sommige gegevens werden verkeerd gebruikt.
Hebt u vragen over problemen met de kinderopvangtoeslag?
Neem contact op met het Serviceteam Herstel Toeslagen.