De mensen van UHT: klachtbehandelaar Jeannette
Publicatiedatum 28-06-2022 | Laatste update 19-06-2023 |
Wie zijn de mensen die bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen werken? In korte video's stellen enkele medewerkers zich voor. In deze video is klachtbehandelaar Jeannette van Wetten aan het woord.
Let op: dit bericht is van 28 juni 2022
Ga voor meer informatie over onze klachtbehandeling naar de pagina Klacht indienen.
Uitgeschreven tekst
Dat deze ouders zelfs in heel schrijnende situaties nog steeds zo veel moed en kracht hebben om toch maar door te gaan. En tegen mij heel beleefd zijn en mij bijvoorbeeld bedanken dat ik naar ze luister. En eigenlijk geeft mij dat ook de kracht om deze mensen te blijven helpen. Ik ben Jeannette van Wetten, ik ben 65 jaar, ik heb fiscaal recht gestudeerd en ik ben klachtbehandelaar bij de herstelorganisatie. Ik ben nu in mijn werk als klachtbehandelaar heel erg bezig met te kijken wat er eventueel anders en beter kan. Het grootste gedeelte van de klachten die ik krijg gaat over de vraag: 'waarom duurt het zo lang?' of 'ik heb brieven gekregen waar ik het niet mee eens ben'. Bijvoorbeeld een afwijzing van een eerste toets. Het duurt zo lang omdat er ontzettend veel hersteldossiers zijn en de dossiers zelf blijken veel complexer te zijn. En dat duurt inderdaad heel erg lang maar het moet wel goed gedaan worden. Mijn interesse in het recht is om scheve situaties daadwerkelijk recht te trekken en recht te doen aan bijvoorbeeld onrecht wat mensen wordt aangedaan. Het is voor mij belangrijk maar het is voor de ouders ook belangrijk dat ik ze vertel wat ik wel kan en wat ik niet kan. Dus ik moet wel heel goed mijn grenzen aangeven, geen valse hoop wekken. En ik weet dat ik niet voor ze kan toveren, maar luisteren, meedenken en toch kijken of er ergens een oplossing is, en geruststellen … Dat is denk ik wel het grootste goed dat ik als klachtbehandelaar bij de herstelorganisatie kan neerzetten. Ik kom heel schrijnende gevallen tegen en ik krijg daar soms zelf ook een brok van in mijn keel. Dat ik met een ouder aan de telefoon was, dat de bel ging, dat de kinderen gingen gillen en dat de ouder helemaal in paniek raakte, alleen maar omdat die bang was dat er weer een deurwaarder voor de deur stond. En dat is voor mij echt heel erg schrikken.