Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

“Direct handelen en snel acties opzetten”

“Zodra een verzoek bij ons binnenkomt dan ga ik aan. Direct handelen en snel acties opzetten, daar word ik blij van.” Carolien werkt bij het Brede Hulpteam. Dit team heeft als doel ouders in acute nood te helpen.

Let op!  Let op: dit bericht is van 25 juni 2021

Ga voor de laatste informatie over het Brede Hulpteam naar de pagina Directe hulp nodig.

“Dagelijks krijgen wij tussen de 30 en 60 verzoeken binnen via veel verschillende wegen. Dat kan zijn via de belastingtelefoon, persoonlijk zaakbehandelaren, gemeenten, de ombudsman, sociale media en ook via de staatssecretaris. Wij krijgen echt allerlei verzoeken binnen, meestal gaat het om bemiddeling. Zo’n verzoek noemen wij een casus. Via de mail krijgen wij dan casussen toegewezen. Zodra een casus is afgehandeld, sluiten we hem en pakken we weer een nieuwe op.

Samen optrekken met gemeenten

Ik had laatst een casus waarbij iemand binnen 5 dagen zijn huis zou worden uitgezet. Er was een betaalachterstand met de woningbouwvereniging. Ik heb toen direct contact gezocht met de gemeente om aan te geven dat het hier om een gedupeerde ouder gaat. Gemeenten hebben vaak korte lijntjes. Er is vervolgens heel snel gehandeld waardoor de ouder in zijn huis kon blijven wonen.

Soms zijn er ouders die meer zorg en aandacht nodig hebben. Zo had ik laatst een moeder die mij meerdere keren in de week belde. Het was duidelijk dat ze haar verhaal kwijt wilde maar niet haar kinderen daarmee tot last wilde zijn. Ik heb samen met haar gekeken naar mogelijke oplossingen. Zij stond open om er met anderen over te praten. Bij de gemeente heb ik aangegeven dat ze professionele hulp nodig had. De gemeente heeft gelukkig snel actie ondernomen.

Uiteenlopende verzoeken

Vanuit het Brede Hulpteam werken wij hard om zo goed mogelijk te helpen en te bemiddelen voor de ouders. De verzoeken die wij krijgen zijn iedere keer weer anders. Zo was er laatst een moeder die haar kinderopvang niet meer kon betalen door de problemen met Toeslagen. De kinderopvang is toen stopgezet. Samen met de debiteurenafdeling van het kinderdagverblijf en de ouder probeer je tot een oplossing te komen. Het heeft even geduurd maar het is uiteindelijk wel gelukt: haar kind kan weer naar de opvang.

Sommige verzoeken kun je heel snel oplossen, zoals bijvoorbeeld het voorkomen van een loonbeslag. Andere verzoeken kunnen ook heel heftig zijn, als je bijvoorbeeld signalen krijgt dat een ouder erg depressief is en suïcidale gedachtes heeft. Dit soort signalen komen via de persoonlijk zaakbehandelaar of een gemachtigde van de ouder binnen. Ik luister dan naar het verhaal en zoek direct naar oplossingen. Is er al hulpverlening ingeschakeld, zijn er schulden, is de gemeente op de hoogte?

Het is af en toe ook best complex. Ik had een gesprek met een ouder, ze gaf aan dat haar beschermingsbewindvoerder de schulden betaalde terwijl de pauzeknop al was ingegaan. Ik ben het gaan navragen en toen bleek dat de betalingen waren gestopt, maar dat er gedurende de pauzeknop nog wel schulden betaald waren. In een gesprek met beschermingsbewind heb ik uitleg en informatie gegeven hoe om te gaan met schulden van gedupeerde ouders.

Nog energie over

Ik heb gelukkig ook fijne gesprekken. Van te voren had ik gedacht dat het werk zwaar en ook negatief zou zijn. Maar gelukkig heb ik weinig boze ouders aan de telefoon en ik hoor ook positieve geluiden. Bijvoorbeeld laatst met een ouder, zij kwam in de knel doordat een schuldeiser zich niets van de pauzeknop aantrok. Ik heb contact met de schuldeiser opgenomen en uitleg gegeven. De ouder was zo dankbaar dat de acute nood hiermee was verholpen. Ik kreeg zelfs later nog via haar persoonlijk zaakbehandelaar een berichtje dat ze heel blij was en dat ze goed was geholpen. En daar word ik blij van! Ouders moeten weten dat ze bij mij op de radar staan. Als ik zeg dat ik help en contact opneem, dan doe ik dat ook.

Waar ik bij mijn vorige baan na 3 dagen werken al toe was aan weekend, heb ik nu na een hele werkweek nog energie over. Bij ieder verzoek voel ik dat ik direct moet handelen, snelle acties opzetten, dat past bij mij. Er gebeurt heel veel en we werken hard, maar samen met het team zetten we ons maximaal in. Iedereen is gedreven en dat is tof!”

Categorie

Deel deze pagina