Met elkaar bijdragen aan het herstel van ouders
Publicatiedatum 05-09-2025 | Laatste update 05-09-2025 |
Bij de behandeling van bezwaar en beroep wil UHT ouders zo snel mogelijk duidelijkheid geven. Daarom roepen we gemachtigden op om naast ons te staan, de ouder centraal te stellen en de samenwerking op te zoeken.
Dossierafhandeling: passender en eerlijker
Ouders die bezwaar of beroep hebben ingediend moeten vaak lang wachten op de afhandeling van hun bezwaar. In reactie op het advies van commissie Van Dam heeft UHT verschillende processen verbeterd. UHT wil niet alleen sneller in contact te komen met ouders, maar ook meer werken vanuit de behoefte van ouders.
Met de passende aanpak willen we ouders die in bezwaar gaan omdat er dingen onduidelijk zijn of dat er onvrede is over het verloop van het herstel helpen. Dit zijn de stappen die we nemen:
- We bellen graag zo snel mogelijk nadat het bezwaar is ingediend, om de behoefte van de ouder te achterhalen.
- Om de behoeften van de ouder zo goed mogelijk in kaart te brengen, voeren wij het hoorgesprek graag samen met de gemachtigde en de ouder. Op deze manier kunnen wij alle vragen van de ouder beantwoorden.
- We lossen het bezwaar bij voorkeur graag informeel op door een vaststellingsovereenkomst om langdurige juridische procedures te voorkomen. Maar vooral om ouders regie te geven doordat zij zelf meebeslissen over de inhoud in plaats van dat een uitgebreid juridisch traject gevolgd wordt.
- Ouders kunnen hun bezwaar ook oplossen door mediation. Om ouders een totaaloplossing te bieden kunnen we ook aanvullende schade in mediation meenemen.
- En als de ouder dat wil, behandelen we het bezwaar inhoudelijk, met of zonder de onafhankelijke Bezwaarschriftenadviescommissie.
- Bij een beroepsprocedure geldt dat of voor, tijdens of na de zitting bij de rechter er voordat er uitspraak is, tot een vergelijk gekomen kan worden.
De ouder centraal
Door passend te werken streeft UHT ernaar dat ouders zich gezien, begrepen en geholpen voelen. Daar hebben we de hulp van gemachtigden hard nodig. We gaan graag met ouder en gemachtigde in gesprek, om de ouder zo snel mogelijk een passende oplossing te bieden.