Burgerservicenummer aanvragen
Hebt u van UHT een bericht ontvangen dat u een burgerservicenummer (BSN) kan aanvragen voor uw kind of voor u zelf? Doe dit dan digitaal via de beveiligde ‘Belastingdienst filetransfer’.
Zo werkt het
Het is belangrijk dat uw aanvraag met uw persoonsgegevens veilig wordt verstuurd. We gebruiken hiervoor de ‘Belastingdienst filetransfer’.
Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en klik dan op ‘versturen’. Hierna krijgt u een ontvangstbevestiging via e-mail. De afzender van deze e-mail is ‘Belastingdienst Toeslagen herstel’.
Binnen 2 werkdagen ontvangt u nog een e-mail. De afzender van deze e-mail is ‘Belastingdienst filetransfer’. In die e-mail staat een link. Via die link kunt u uw aanvraag naar ons versturen.
Filetransfer-link aanvragen voor BSN
"*" geeft vereiste velden aan
Verzamel de gegevens en documenten
Verzamel de gegevens die nodig zijn voor de aanvraag. Deze gegevens moet u meesturen met uw aanvraag.
Meerderjarige aanvrager
- Ingevuld en door u ondertekend aanvraagformulier.
- Kleurenscan of foto van uw paspoort of ID-kaart.
- Kleurenscan of foto van uw geboorteakte.
- Woonplaatsverklaring niet ouder dan 6 maanden.
Dat is een bewijs waaruit blijkt wat uw woonplaats is. Een woonplaatsverklaring kunt u vaak van uw gemeente krijgen. Het mag ook een afrekening van gas, water en licht of een ander document zijn waaruit de woonplaats blijkt. We vragen om de woonplaatsverklaring om er zeker van te zijn dat het BSN straks naar de juiste woonplaats wordt gestuurd.
Minderjarige aanvrager
- Ingevuld en door de ouder ondertekend aanvraagformulier.
- Als uw kind een eigen identiteitsbewijs heeft: Een kleurenscan of foto van de pagina met pasfoto, geboortedatum en geboorteplaats. En een kleurenscan of foto van de geboorteakte van uw kind.
- Als uw kind in uw paspoort staat: Een kleurenscan of foto van de pagina met uw pasfoto, geboortedatum en geboorteplaats. En van de pagina waarop uw kind in uw paspoort staat. Een geboorteakte is niet nodig.
- Woonplaatsverklaring niet ouder dan 6 maanden.
Dat is een bewijs waaruit blijkt wat de woonplaats van uw kind is. Een woonplaatsverklaring kunt u vaak van uw gemeente krijgen. Het mag ook een afrekening van gas, water en licht of een ander document zijn waaruit de woonplaats blijkt. We vragen om de woonplaatsverklaring om er zeker van te zijn dat het BSN straks naar de juiste woonplaats wordt gestuurd.
Verstuur uw aanvraag
Maak een scan of foto van:
- het aanvraagformulier;
- het paspoort of ID-kaart;
- de geboorteakte;
- de woonplaatsverklaring.
De originelen houdt u zelf voor uw eigen administratie.
Uw aanvraag en andere kopieën verstuurt u via de link van de ‘Belastingdienst filetransfer’.
Verwerken van uw aanvraag
UHT zorgt ervoor dat uw aanvraag wordt afgeleverd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Zij beslissen of u een BSN krijgt. Dat duurt ongeveer 3 weken. Als alles klopt, krijgt u of uw kind een BSN. U of uw kind wordt dan ook ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen. Dat is een onderdeel van de Basisregistratie Personen.
Hulp nodig?
Heeft u vragen of hulp nodig bij het versturen van uw aanvraag? Neem dan contact op met ons Serviceteam.