Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Met elkaar bijdragen aan het herstel van ouders

Bij de behandeling van bezwaar en beroep is het de intentie van UHT om ouders zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden, te helpen herstellen, erkenning te bieden en te bouwen aan vertrouwen. Daarom roepen we gemachtigden op om naast ons te staan, de ouder centraal te stellen en de samenwerking op te zoeken. 

Dossierafhandeling: passender en eerlijker

Ouders die bezwaar of beroep hebben ingediend moeten vaak lang wachten op de afhandeling van hun bezwaar. In reactie op het advies van commissie Van Dam heeft UHT verschillende processen verbeterd. UHT wil niet alleen sneller in contact komen met ouders, maar ook meer werken vanuit de behoefte van ouders.

Met de passende aanpak willen we ouders helpen die in bezwaar gaan, omdat er dingen onduidelijk zijn. Of omdat ze onvrede hebben over hoe het herstel verloopt. Dit zijn de stappen die we nemen:

  • We bellen graag zo snel mogelijk nadat het bezwaar is ingediend, om de behoeften van de ouder te achterhalen.
  • Om de behoeften van de ouder zo goed mogelijk in kaart te brengen, voeren wij het hoorgesprek graag samen met de ouder en de gemachtigde. Op deze manier kunnen wij alle vragen van de ouder beantwoorden.
  • We lossen het bezwaar bij voorkeur graag informeel op door een vaststellingsovereenkomst om langdurige juridische procedures te voorkomen. Maar vooral om ouders regie te geven doordat zij zelf meebeslissen over de inhoud in plaats van dat een uitgebreid juridisch traject gevolgd wordt.
  • Ouders kunnen hun bezwaar ook oplossen door mediation. Om ouders een totaaloplossing te bieden kunnen we ook aanvullende schade in mediation meenemen.
  • En als de ouder dat wil, behandelen we het bezwaar inhoudelijk, met of zonder de onafhankelijke Bezwaarschriftenadviescommissie.
  • Bij een beroepsprocedure kan er voor, tijdens of na de zitting, maar vóór de uitspraak, tot een vergelijk worden gekomen.

De ouder centraal

Door passend te werken streeft UHT ernaar dat ouders zich gezien, begrepen en geholpen voelen. Daar hebben we uw hulp als gemachtigde hard bij nodig. We gaan graag met u en de ouder in gesprek, om de ouder zo snel mogelijk een passende oplossing te bieden. 

Categorie

Deel deze pagina