Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Loket Private Schulden

We helpen gedupeerde ouders zoveel mogelijk met private schulden die zijn ontstaan vóór 1 juni 2021. Deze schulden kunnen gedupeerde ouders en (ex-)toeslagpartners via het loket Private Schulden van Sociale Banken Nederland (SBN) indienen. Hier hebben ze 6 maanden de tijd voor. De schulden die opgelost kunnen worden, betaalt SBN rechtstreeks aan de schuldeiser.

Voor schulden en extra kosten

De meeste private schulden die zijn ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021 worden afbetaald als er op dat moment sprake was van een betalingsachterstand. Ook alle extra kosten die bovenop de schulden komen, worden afbetaald. Bijvoorbeeld:

  • contractuele rente,
  • wettelijke rente,
  • buitengerechtelijke incassokosten,
  • proceskosten,
  • invorderingskosten,
  • executiekosten,
  • contractuele boeten.

Kijk op de website van SBN voor meer informatie over welke schulden opgelost kunnen worden.

In 5 stappen naar een oplossing

Schuldeisers spelen een belangrijke rol bij het Loket Private Schulden. Bijvoorbeeld bij het controleren van welke private schulden openstaan en bij het oplossen van deze schulden.

SBN neemt contact op met de schuldeisers die een ouder op de schuldenlijst heeft ingevuld:

  1. De ouder levert de schuldenlijst in bij Sociale Banken Nederland (SBN).
  2. SBN controleert de schuldenlijst en vergelijkt de bedragen met die van de schuldeisers.
  3. SBN stuurt de ouder binnen 6 maanden een brief; de beschikking. Hierop staat welke schulden geheel, deels of niet worden opgelost.
  4. SBN betaalt de schuldeiser binnen 2 weken na de beschikking.
  5. SBN vraagt de schuldeiser om de negatieve BKR-registratie te verwijderen.

Het streven is dat dit hele proces maximaal 6 maanden duurt. Meer informatie hierover vindt u op de website van SBN.

Hebt u een vraag over dit proces?

Hebt u andere vragen? Ga dan naar de website van SBN. Of neem contact op met Service center SBN: 088-1410560 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur).

Wanneer wordt een schuld afbetaald?

Het moet een betalingsachterstand of onbetaalde rekening zijn die gaat over de periode tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. Lopende verplichtingen betalen we niet af.

Wanneer kan een ouder een schulden doorgeven aan het Loket Private Schulden en het Loket Al Betaalde Schulden?

Vanaf het moment dat we ouders en (ex-)toeslagpartners laten weten dat ze gedupeerd zijn en recht hebben op compensatie, kunnen ze schulden doorgeven aan het Loket Private Schulden van SBN. Ze hebben hier 6 maanden de tijd voor vanaf dat vaststaat dat de ouder gedupeerd is. Hier krijgen ouders en (ex-)toeslagpartners brieven over.

Als een ouder een schuld aan een bedrijf heeft betaald na ontvangst van compensatie van UHT, dan kan de ouder deze schuld indienen bij het loket Al Betaalde Schulden van SBN. In enkele gevallen kan de ouder dit geld terugkrijgen. Indienen van al betaalde schulden kan tot uiterlijk 6 maanden nadat de definitieve beschikking vaststaat. Deze beschikking krijgt de ouder na de integrale beoordeling.

Worden informele schulden afbetaald?

Ja, alleen als de informele schuld bij familie of vrienden is vastgelegd in een notariële akte.

Aan wie worden de schulden afbetaald?

De schulden worden uitbetaald aan de schuldeisers. We maken het geld bij een betaling via het Loket Private Schulden dus niet over aan ouders.

Kan de gedupeerde ouder ook zakelijke schulden doorgeven aan het loket private schulden?

Ja, dit kan als een ouder of (ex-)toeslagpartner persoonlijk aansprakelijk is gesteld voor deze schulden. Het gaat dan om zakelijke schulden als een zelfstandige (ZZP) of eigenaar van een eenmanszaak, maatschap, VOF, CV of een rederij is.

Zakelijke strafrechtelijke boetes en schulden door ernstig misbruik of fraude, komen niet in aanmerking. Ook zakelijke schulden uit een BV of NV komen niet in aanmerking. Deze schulden kan een ouder niet indienen bij SBN.

Van welke grondslag maakt SBN gebruik om gegevens over de schulden op te vragen bij schuldeisers?

SBN is gemandateerd om de werkzaamheden die vallen onder de Wet hersteloperatie toeslagen uit te voeren. Hierdoor voert SBN een taak van algemeen belang/openbaar gezag uit. Op grond van artikel 6 van de AVG is er een wettelijke grondslag waardoor SBN deze (persoons)gegevens bij u op mag vragen.

Alleen ouders en (ex-)toeslagpartners die erkend zijn als gedupeerde kunnen inloggen bij het Loket Private Schulden. Inloggen kan met DigiD, waardoor het zeker is dat de juiste persoon inlogt. Zodra een ouder inlogt in het loket, geeft de ouder SBN toestemming om contact op te nemen met schuldeisers. Schuldeisers mogen op grond hiervan persoonsgegevens verstrekken aan SBN.

Binnen hoeveel weken moet de schuldeiser reageren op de saldobrief en schuldenlijst?

Nadat de SBN de schuldeiser via de saldobrief of schuldenlijst informeert over de openstaande schulden van een ouder, heeft deze schuldeiser 2 weken om te reageren. Reageert deze niet of niet op tijd, dan volgt een herinnering. Hoe sneller een schuldeiser reageert, hoe sneller de schuld afgehandeld kan worden voor de ouder en schuldeiser.

Binnen hoeveel weken moet de schuldeiser aanvullende stukken aanleveren?

Als er grote verschillen zitten tussen wat de schuldeiser en de ouder aangeven, dan vraagt SBN aan de schuldeiser aanvullende stukken aan te leveren. SBN geeft aan wat er nodig is en binnen welke termijn.

Wat gebeurt er als de stukken van de schuldeiser niet overeenkomen met die van de ouder?

Als de schuldeiser andere informatie over de schulden aanlevert dan de ouder, vraagt SBN aan de schuldeiser aanvullende stukken. De gegevens van de schuldeiser zijn leidend en SBN neemt de gegevens van de door de schuldeiser verstrekte informatie over. SBN betaalt dit bedrag uit aan de schuldeiser.

Deel deze pagina