Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Termijnen in bezwaarproces

Hieronder leest u wat de termijnen zijn. De termijnen die UHT in het bezwaarproces hanteert zijn vastgelegd in een beleidsbesluit en gepubliceerd in de Staatscourant op 9 juli 2024.

Termijn indienen bezwaar

UHT hanteert een termijn van 16 weken om bezwaar in te dienen. De gebruikelijke termijn is 6 weken.

Wat als u te laat een bezwaar indient?

Als u een bezwaar te laat indient, dan behandelen we dat bezwaar niet. Hebt u toch een zeer belangrijke reden om een bezwaar later in te dienen? Dan behandelen wij uw bezwaar alsnog.

Pro-formabezwaar: als u meer tijd nodig hebt

Weet u nog niet om welke reden u bezwaar wilt maken? Of hebt u meer tijd nodig? Dan kunt u binnen 16 weken een pro-formabezwaar indienen. U geeft dan alvast aan dát u bezwaar maakt, maar nog niet precies wát het bezwaar is.

Doordat u een pro-formabezwaar indient, bent u op tijd met uw bezwaar. En hebt u de mogelijkheid om dit later aan te vullen. De aanvullende informatie levert u uiterlijk 4 weken na dagtekening van de brief waarin wij uw bezwaar bevestigen. Een pro-formabezwaar dient u op dezelfde manier in als een gewoon bezwaar.

Termijn aanleveren informatie (verzuim)

Het komt soms voor dat wij informatie missen om uw bezwaar in behandeling te kunnen nemen. Als dat zo is, dan sturen wij u een brief waarin wij u vragen om deze informatie aan te leveren. U hebt dan 4 weken om de informatie op te sturen. Deze 4 weken gaan in vanaf de datum van de brief waarin wij u vragen om deze informatie aan te leveren.

Hebben wij na 4 weken nog geen informatie ontvangen? Dan sturen wij u een herinneringsbrief. U hebt dan nog éénmalig 4 weken om de informatie aan te leveren.

Hebben wij na deze 4 weken de informatie nog niet ontvangen? Dan bellen wij u. Na dit telefoontje hebt u nog 2 werkdagen om de informatie aan te leveren. Als wij de informatie niet op tijd ontvangen, dan kunnen wij uw bezwaar niet inhoudelijk behandelen.