Bezwaar indienen
Bent u het oneens met een beslissing die wij namen? Een goede start is contact opnemen met het Serviceteam. Samen kijken we naar de mogelijkheden.
Hebt u vragen over een beslissing van ons?
Of bent u het oneens met een beslissing? Neemt u dan eerst contact op met ons Serviceteam. Vaak kunnen wij u dan helpen.
Nog steeds niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. Dat kan schriftelijk. Op deze pagina leest u hoe u dit doet.
1. Maak op tijd bezwaar
U hebt 16 weken de tijd om bezwaar te maken. Deze 16 weken tellen vanaf de datum op de brief met de beschikking waartegen u bezwaar maakt. Bijvoorbeeld: u hebt een brief van ons ontvangen. Op die brief staat rechtsboven 10 juli 2025. De 16 weken tellen dan vanaf 10 juli 2025.
Weet u nog niet welk bezwaar u precies wilt indienen? Of hebt u meer tijd nodig? Dan kunt u binnen 16 weken een pro-formabezwaar indienen. U geeft dan alleen aan dát u bezwaar maakt. De aanvullende informatie levert u uiterlijk 4 weken na dagtekening van de brief waarin wij uw bezwaar bevestigen. Ook voor het indienen van een pro-formabezwaar gebruikt u het bezwaarschriftformulier op deze pagina.
Let op!
Als u uw bezwaar na 16 weken indient, nemen wij het bezwaar niet meer in behandeling.
Lees vóór het indienen van een bezwaar meer over de termijnen in het bezwaarproces.
2. Schrijf uw bezwaarschrift
Dit kunt u op 2 manieren doen:
A: Het voorbeeld bezwaarschrift UHT invullen.
UHT-bezwaarformulier hzkregeling (PDF).
U downloadt het formulier, vult het in en stuurt het dan naar ons terug. Dit kan op verschillende manieren:
- U vult het formulier op de computer in en zet digitaal uw handtekening. Daarna stuurt u hem digitaal naar ons terug.
- U vult het formulier op de computer in. U print het uit en zet dan met een pen uw handtekening. Maak hier een scan van. Stuur de scan digitaal naar ons terug.
- U print het gedownloade formulier uit en vult hem in en ondertekent met de pen. Maak hier een scan van. Stuur de scan digitaal naar ons terug.
- U vult het formulier op de computer in. U print het uit en zet dan met een pen uw handtekening. Daarna stuurt u het formulier via de post naar ons terug.
- U print het gedownloade formulier uit en vult hem in en ondertekent met de pen. Dit stuurt u via de post naar ons terug.
B: U schrijft een brief en stuurt die naar ons op.
- Hebt u hulp nodig bij het schrijven van de brief, vraag dan aan een advocaat of gemachtigde om u hierbij te helpen.
- U kunt de brief per post of digitaal naar ons opsturen.
3. Verzamel uw bijlagen (bewijsstukken)
U kunt bewijsstukken meesturen die uw bezwaar ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturen of ontvangen brieven.
4. Maak kopieën
Maak een kopie van uw bezwaarschrift. En maak kopieën van alle bewijsstukken die u meestuurt met uw bezwaar. Schrijf op iedere kopie van uw bewijsstuk dat u meestuurt duidelijk zichtbaar uw burgerservicenummer en het kenmerk van de brief waar uw bezwaar over gaat.
Hebt u iemand gemachtigd om namens u contact te hebben met ons? Maak dan ook een kopie van het machtigingsformulier.
De originelen houdt u zelf voor uw eigen administratie. De kopieën stuurt u naar ons op.
5. Verstuur uw bezwaarschrift
Uw bezwaarschrift kunt u versturen per post of digitaal.
- Per post (geen postzegel nodig
Stuur uw bezwaar en bijlagen naar:
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen
Bezwaar hzk-regeling
Antwoordnummer 21460
6400 SN Heerlen
- Digitaal
Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en klik op ‘versturen’. Hierna krijgt u een ontvangstbevestiging via e-mail. De afzender van deze e-mail is ‘Toeslagen herstel’.
"*" geeft vereiste velden aan
Binnen 24 uur krijgt u nog een e-mail (in het weekend en op feestdagen duurt dit langer). De afzender van deze e-mail is ‘Belastingdienst Filetransfer’. In die e-mail staat een link. Via die link kunt u uw bezwaarschrift naar ons versturen.
6. Ontvangst van uw bezwaar
Na ontvangst van uw bezwaar, kijken we direct waar uw bezwaar over gaat. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw bezwaarschrift krijgt u een ontvangstbevestiging van ons.
Als we uw bezwaar gaan behandelen, wordt u gebeld door een UHT-medewerker. U kunt dan vertellen waarom u in bezwaar bent gegaan. De medewerker kan een toelichting geven en beantwoordt uw vragen over de beschikking. Samen met u zoeken we naar een passende oplossing voor uw bezwaar. Als u een gemachtigde hebt, dan nemen wij contact op met uw gemachtigde.