‘Sowieso smaakt werken bij de overheid naar meer’
Lida, persoonlijk zaakbehandelaar bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)
Alweer twee jaar werkt Lida nu bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Lida heeft een opleiding sociaaljuridische dienstverlening gevolgd en studeerde daarna Rechtsgeleerdheid. Een tijd werkte ze bij een taalaanbieder op het gebied van educatie en inburgering. Over de keuze voor UHT hoefde ze niet lang na te denken.

Waarom wilde je zo graag voor de UHT werken?
‘De toeslagenaffaire was en is natuurlijk erg bekend; je kunt er gewoon niet omheen. Wat mij betreft is het een gebeurtenis waarbij de hele samenleving is betrokken. En omdat ook ik onderdeel ben van die samenleving, zag ik voor mezelf een kans om iets terug te doen. Een kans om een publieke jas aan te trekken en niet tegenover de gedupeerde ouders, maar naast ze te gaan staan en ze te begeleiden naar herstel.’
Wat doe je precies als persoonlijk zaakbehandelaar?
‘Als persoonlijk zaakbehandelaar bouw ik dossiers op rondom ouders die zijn gedupeerd of dat vermoeden hebben. Dit begint meestal met een eerste contactmoment, telefonisch of face-to-face bij de mensen thuis. In een dialoog probeer ik dan alles helder in kaart te brengen. Wat is er precies gebeurd? Hoe heeft de Belastingdienst gehandeld? Wat waren hiervan de consequenties? Ook licht ik de processen toe gedurende het hele traject. De dossiers die ik opbouw, leiden uiteindelijk tot een besluit of ouders wél of geen compensatie ontvangen.’
Voer je veel vergelijkbare gesprekken met gedupeerde ouders?
‘Ieder mens is anders en zo is ook elk gesprek anders. Soms begint iemand met praten en kom je er niet eens meer tussen. En soms slaat iemand helemaal dicht. Gelukkig kan ik putten uit verschillende skills die ik in het verleden heb verworven. In mijn opleiding tot sociaaljuridisch dienstverlener ging er veel aandacht naar gespreksvoering en in mijn vorige baan heb ik gewerkt met vluchtelingen die veel hadden meegemaakt. Maar ook bij de Belastingdienst heb ik nieuwe gesprekstechnieken geleerd. Hoe voer je een slechtnieuwsgesprek? En hoe ga je om met – soms heftige – informatie waarop je niet bent voorbereid?’
‘De uitdaging in mijn werk zit in het vinden van een persoonlijke aanpak, in iedereen op zo’n manier helpen dat het voor die persoon het beste werkt.’
Vind je je werk ook weleens moeilijk?
‘De uitdaging in mijn werk zit in het vinden van een persoonlijke aanpak, in iedereen op zo’n manier helpen dat het voor die persoon het beste werkt. Alleen zó kun je vertrouwen terugwinnen. Natuurlijk is het ook weleens moeilijk. Je moet inlevingsvermogen tonen, maar ook objectief kunnen blijven. Als ik te emotioneel betrokken raak, kan ik iemand niet meer goed helpen. Hierbij zijn mijn collega’s echt onmisbaar. Wat er ook gebeurt: we staan voor elkaar klaar. Ik haal heel veel moed en inspiratie uit onze gedeelde visies en doelstellingen.’
Hoe zie jij de nabije toekomst van je carrière voor je?
‘Als ouders op weg zijn geholpen naar herstel en de vergoedingen hebben gekregen waar ze recht op hebben, zal de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen op een gegeven moment ophouden te bestaan. Dan weet ik dat ik kan overstappen naar een mooie functie binnen Rijksoverheid; bij de bezwaar- en beroepsafdeling bijvoorbeeld, of als beleidsmedewerker. Sowieso smaakt werken bij de overheid naar meer, dus wie weet ga ik in de toekomst aan de slag bij bijvoorbeeld de IND of een gemeente. Over mijn carrièreperspectief maak ik me absoluut geen zorgen, dat komt wel goed.’